Waarom recruiters niks te zoeken hebben in Second Life

Meer dan 5,2 miljoen inwoners telt de virtuele wereld Second Life, tenminste volgens de eigenaar ervan. Steeds meer recruiters hebben interesse voor deze doelgroep. We lezen vooral over Second Hype dat we het niet mogen missen. Dat je ouderwets bent als je geen virtuele vestiging hebt. Daarom vijf redenen waarom recruiters (nog) niks te zoeken hebben in Second Life. Vijf argumenten tegen Second Life-recruitment 1. De virtuele wereld Second Life is ontoegankelijk. Allereerst moet er aparte software worden gedownload. Vervolgens kost het veel tijd om uit te vinden hoe het allemaal werkt. Niet voor niets houdt het overgrote deel van de 5,2 miljoen "inwoners" het na hooguit enkele bezoekjes voor gezien. 2. De regelmatige bezoekers van Second Life komen naar deze virtuele wereld om anderen te ontmoeten. Zij komen er niet om een baan te zoeken of om jouw reclamepraatje aan te horen over dat fantastische bedrijf... 3. Second Life is een gevarieerde, internationale gemeenschap. Recruiters moeten het doorgaans hebben van kandidaten die hun computer min of meer in de buurt hebben staan. 4. Recruiten via Second Life is erg arbeidsintensief in verhouding tot het aantal kandidaten dat je kunt bereiken. Want de recruiter moet daadwerkelijk virtueel aanwezig zijn om een gesprek te kunnen aanknopen met mogelijke kandidaten. 5. Het belangrijkste argument om niet veel te verwachten van Second Life is een optelsom van bovenstaande argumenten: de kans is bijzonder klein dat je een kandidaat vindt die - de Second Life-drempels heeft genomen - èn daar op dezelfde tijd en lokatie aanwezig is als de recruiter - èn bereid is kennis te nemen van de vacature - èn in de buurt woont - èn alle kwalificaties heeft voor de functie. Kortom: Zo weinig tijd, zo weinig bruikbare kandidaten. Maar welke redenen zijn er voor recruiters om wèl te investeren in Second Life? Lees ook: Why Second Life isn't the best option for recruiters (Resourcing Strategies).

Meer dan 5,2 miljoen inwoners telt de virtuele wereld Second Life, tenminste volgens de eigenaar ervan. Steeds meer recruiters hebben interesse voor deze doelgroep.
We lezen vooral over Second Hype dat we het niet mogen missen. Dat je ouderwets bent als je geen virtuele vestiging hebt. Daarom vijf redenen waarom recruiters (nog) niks te zoeken hebben in Second Life.

Vijf argumenten tegen Second Life-recruitment
1. De virtuele wereld Second Life is ontoegankelijk. Allereerst moet er aparte software worden gedownload. Vervolgens kost het veel tijd om uit te vinden hoe het allemaal werkt. Niet voor niets houdt het overgrote deel van de 5,2 miljoen "inwoners" het na hooguit enkele bezoekjes voor gezien.
2. De regelmatige bezoekers van Second Life komen naar deze virtuele wereld om anderen te ontmoeten. Zij komen er niet om een baan te zoeken of om jouw reclamepraatje aan te horen over dat fantastische bedrijf...
3. Second Life is een gevarieerde, internationale gemeenschap. Recruiters moeten het doorgaans hebben van kandidaten die hun computer min of meer in de buurt hebben staan.
4. Recruiten via Second Life is erg arbeidsintensief in verhouding tot het aantal kandidaten dat je kunt bereiken. Want de recruiter moet daadwerkelijk virtueel aanwezig zijn om een gesprek te kunnen aanknopen met mogelijke kandidaten.
5. Het belangrijkste argument om niet veel te verwachten van Second Life is een optelsom van bovenstaande argumenten: de kans is bijzonder klein dat je een kandidaat vindt die
- de Second Life-drempels heeft genomen
- èn daar op dezelfde tijd en lokatie aanwezig is als de recruiter
- èn bereid is kennis te nemen van de vacature
- èn in de buurt woont
- èn alle kwalificaties heeft voor de functie.

Kortom: Zo weinig tijd, zo weinig bruikbare kandidaten.

Maar welke redenen zijn er voor recruiters om wèl te investeren in Second Life?

Lees ook: Why Second Life isn't the best option for recruiters (Resourcing Strategies).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?