Voor veel recruiters is het de gewoonste zaak van de wereld om interessante kandidaten te googlen. Maar welke informatie vinden sollicitanten als ze de namen googlen van de recruiter en leidinggevende met wie ze een sollicitatiegesprek hebben? Zoekmachine Google en sites als Wieowie.nl zijn machtige wapens voor recruiters om sollicitanten te screenen. Privacy Zo'n twee jaar geleden maakten we ons nog druk over de vraag of op deze manier niet de privacy van de kandidaat werd geschaad. Ook hadden we twijfels over de betrouwbaarheid van de informatie op internet. Al was het maar omdat er verschillende mensen met dezelfde naam zijn. Over dit soort vragen is nauwelijks nog discussie in het vak. Googlen van sollicitanten is voor veel recruiters en P&O-ers routine geworden. Zo kunnen ze checken of het professionele beeld dat sollicitanten van zichzelf presenteren in hun CV overeenkomt met de sporen die ze op internet achterlaten. Voorbereiding sollicitatiegesprek Kandidaten die zich goed voorbereiden op een sollicitatiegesprek, gebruiken steeds vaker dezelfde wapens als recruiters. Ook zij willen weten wie er aan de andere kant van de tafel zitten. Wat vinden zij als jouw naam googlen? Hyves, LinkedIn, Flickr De eerste vraag is natuurlijk: ben je vindbaar via een openbaar profiel bij Hyves, LinkedIn of bij een foto- en videosite als Flickr? Als dat zo is, past de informatie en beelden die daar te zien zijn bij een professionele recruiter van je werkgever? Is de informatie up to date? Zijn die spontane foto's van de vakantie wel zo handig? Waar genoemd? Heb je geen profiel bij LinkedIn of een ander online netwerk dat veel in jouw branche wordt gebruikt? Welke indruk maakt dat op een sollicitant? Heb je liever dat bovenaan in de Google-zoekresultaten internetpagina's opduiken waarin je naam wordt genoemd, zonder dat je daar zelf nog controle over hebt? Misschien hebben afgewezen kandidaten weleens vervelend over je geschreven op een weblog of een andere site. Of we het leuk vinden of niet: reputatiemanagement is tegenwoordig niet alleen een verantwoordelijkheid van bedrijven, maar ook van de individuele mensen die er werken. Zeker voor recruiters en HR-professionals; want sollicitanten weten hen te vinden.
Voor veel recruiters is het de gewoonste zaak van de wereld om interessante kandidaten te googlen.
Maar welke informatie vinden sollicitanten als ze de namen googlen van de recruiter en leidinggevende met wie ze een sollicitatiegesprek hebben?
Zoekmachine Google en sites als Wieowie.nl zijn machtige wapens voor recruiters om sollicitanten te screenen.
Privacy
Zo'n twee jaar geleden maakten we ons nog druk over de vraag of op deze manier niet de privacy van de kandidaat werd geschaad. Ook hadden we twijfels over de betrouwbaarheid van de informatie op internet. Al was het maar omdat er verschillende mensen met dezelfde naam zijn.
Over dit soort vragen is nauwelijks nog discussie in het vak. Googlen van sollicitanten is voor veel recruiters en P&O-ers routine geworden. Zo kunnen ze checken of het professionele beeld dat sollicitanten van zichzelf presenteren in hun CV overeenkomt met de sporen die ze op internet achterlaten.
Voorbereiding sollicitatiegesprek
Kandidaten die zich goed voorbereiden op een sollicitatiegesprek, gebruiken steeds vaker dezelfde wapens als recruiters. Ook zij willen weten wie er aan de andere kant van de tafel zitten. Wat vinden zij als jouw naam googlen?
Hyves, LinkedIn, Flickr
De eerste vraag is natuurlijk: ben je vindbaar via een openbaar profiel bij Hyves, LinkedIn of bij een foto- en videosite als Flickr?
Als dat zo is, past de informatie en beelden die daar te zien zijn bij een professionele recruiter van je werkgever?
Is de informatie up to date? Zijn die spontane foto's van de vakantie wel zo handig?
Waar genoemd?
Heb je geen profiel bij LinkedIn of een ander online netwerk dat veel in jouw branche wordt gebruikt? Welke indruk maakt dat op een sollicitant?
Heb je liever dat bovenaan in de Google-zoekresultaten internetpagina's opduiken waarin je naam wordt genoemd, zonder dat je daar zelf nog controle over hebt? Misschien hebben afgewezen kandidaten weleens vervelend over je geschreven op een weblog of een andere site.
Of we het leuk vinden of niet: reputatiemanagement is tegenwoordig niet alleen een verantwoordelijkheid van bedrijven, maar ook van de individuele mensen die er werken. Zeker voor recruiters en HR-professionals; want sollicitanten weten hen te vinden.