Weer een gratis vakblad voor HR-professionals

Waardevolle vakinformatie nog achter slot en grendel.

Na de recente verschijning van vakblad P&Oactueel door Reed Business Information, brengt uitgeverij WEKA nu de glossy HRpraktijk Magazine op de markt. Opvallendste kenmerken van beide bladen: ze worden breed verspreid, met elk ruim 10-duizend verspreidingsadressen, en ze zijn helemaal gratis. De uitgaven worden betaald door het verkopen van advertenties. Ondertussen neemt de oplage van betaalde vakbladen langzaam af.

Wat eerder in de krantenwereld gebeurde, speelt nu ook bij HR-vakbladen. Door de opkomst van internet zijn mensen minder bereid om voor nieuws en achtergronden te betalen. Gratis bladen spelen daar handig op in: door gegarandeerde hoge oplages, zijn ze interessant voor adverteerders. Daardoor is het voor uitgevers mogelijk om kostendekkend te werken en uiteindelijk zelfs winst te maken.

De gratis vakbladen hebben veel kleinere budgetten en het informatiegehalte is daarom niet goed te vergelijken met betaalde bladen. Maar het is de vraag of lezers het verschil groot genoeg vinden om hun jaarlijkse abonnementsgeld te blijven betalen voor de gevestigde vakbladen.

Niet alles is gratis
Informatie op het net is veelal ook gratis, maar niet altijd origineel. Zo verwijst de website van P&Oactueel vaak naar modellen en overzichten op allerhande andere websites. Dit geldt deels ook voor een site als HR servicecenter van Human Capital Group.

Maar voor écht waardevolle extra’s, moet de HR-professional wel de beurs trekken. Zo kunt u op de website van HRpraktijk een abonnement nemen op alle handboeken van WEKA. Deze kunt u dan via internet raadplegen. Dit is beslist niet gratis, want de kosten zijn 948 euro per jaar, exclusief BTW.
Bij de site van Human Capital Group kunt u partner worden. Dat kan vanaf 2500 tot 10 duizend euro per jaar. Dat is dan wel inclusief 10 tot 60 adviesuren.

Toch betalen?
Overigens is het de vraag of de nieuwe vakbladen ook écht gratis blijven. Het vakblad IntermediairPW (toen nog PW) is ooit ook gratis begonnen, om later abonnementsgeld te vragen.

Ook P&O-actueel heeft onlangs een poging gedaan om de bescheiden prijs van 25 euro per jaar te vragen voor het magazine. Maar deze poging leverde slechts enkele honderden betalende abonnees op, terwijl juist de grote verspreiding voldoende advertentie-inkomsten oplevert. Het blad valt daarom voorlopig weer helemaal gratis in de bus.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?