Werkgevers scoren met prettig sollicitatiegesprek en zorgvuldige onboarding

In Nederland blijken sollicitanten erg tevreden met de werving- en selectieprocedure van organisaties waar zij solliciteren. Ze zijn inmiddels bekend met de routine van sollicitatiegesprekken en opdrachten uitvoeren voor hun potentiële werkgever. Bijna acht op de tien vindt ook het onboarding-proces bij hun nieuwe werkgever positief. Slechts één op de twintig werknemers vond dat ze niet genoeg werden ingewerkt.

Uit onderzoek van HR- en payrollspecialist SD Worx blijkt verder dat werknemers nog steeds het vaakst een andere baan vinden via een vriend of familielid en via carrièrepagina's op websites van bedrijven. Uit het onderzoek blijkt tevens dat vorig jaar bijna één op de vijf sollicitatiegesprekken online werd gevoerd.

Tevreden over werving- en selectieproces
Werknemers beoordelen het wervingsproces over het algemeen hoog, 79 procent ervaart dit als positief of zeer positief, 17 procent neutraal en 4 procent als negatief. Nederland scoort het hoogst met 89 procent positieve of zeer positieve ervaringen, vooral met de sollicitatiegesprekken.

Bij veel bedrijven zijn sollicitatiegesprekken en opdrachten tijdens een sollicitatieprocedure routine geworden. Volgens Elly Vriends van SD Worx moeten werkgevers wel de onderdelen van het wervingsproces blijven evalueren en bijstellen als dat nodig is. “Sollicitanten zijn net klanten: als ze een slechte ervaring hebben, wordt dit gedeeld met vrienden, kennissen - of zelfs daarbuiten. Daarnaast moet de focus bij een sollicitatie niet alleen liggen op iemands werkervaring of vaardigheden. Het is belangrijk om ook na te gaan of iemands motivatie, waarden en persoonlijkheid bij de organisatie passen."

Persoonlijke onboarding zorgt voor waardering
Wanneer de nieuwe medewerker start, is onboarding de volgende stap. Bijna acht op de tien respondenten heeft het onboarding-proces bij hun nieuwe werkgever als positief of zeer positief ervaren. Dit is belangrijk, want zorgvuldige onboarding helpt nieuwkomers zich snel thuis te voelen en goed te integreren in het team. Dit komt zowel de werknemer als het bedrijf ten goede. Slechts één op de twintig werknemers vond dat ze niet genoeg begeleiding kregen van hun nieuwe werkgever.

Ondanks de pandemie werd 75 procent van de nieuwe werknemers vorig jaar persoonlijk verwelkomd. Ook de verdere onboarding en integratie gebeurde in twee op de drie gevallen op de werkplek. Werknemers kregen in iets meer dan de helft van de gevallen (55%) hulp van een collega, waarbij werkgevers of leidinggevenden in vier op de tien gevallen een gedeeltelijke rol speelden. 12 procent kreeg een mentor of buddy toegewezen, terwijl 9 procent het alleen moest doen en geen begeleiding kreeg tijdens de eerste paar weken bij hun nieuwe baan. In Nederland kregen twee op de drie werknemers ondersteuning van een collega tijdens de onboarding.

LinkedIn is geen enorme banenmachine
Opmerkelijk is dat werkgevers weinig kandidaten vonden via social media en directe e-mails. Slechts 4 procent zegt via LinkedIn in contact te zijn gekomen met zijn huidige werkgever. Voor Facebook ligt dat cijfer nog iets lager, namelijk op 3 procent. Nog eens 3 procent zegt direct online of via e-mail benaderd te zijn. Een verklaring hiervoor kan zijn dat een deel van de respondenten al meer dan 20 jaar werkzaam is voor hun huidige werkgever en zijn gestart op een moment dat social media nog geen rol speelden.

SD Worx adviseert bedrijven om toch meer te investeren in hun aanwezigheid op sociale media om daar hun bedrijfscultuur te etaleren. Social media zijn ook heel geschikt voor communicatie over de rol als werkgever in de maatschappij en voordelen voor werknemers zoals flexibiliteit en carrièremogelijkheden. Overigens worden platformen als Facebook (6%) en LinkedIn (15%) al wel veel gebruikt door werknemers met minder dan 1 jaar ervaring bij hun huidige werkgever.

DOE HET ZELF: Werknemers onboarden vanuit huis en op kantoor

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?