Werknemers werven collega's via eigen homepage, weblog, MSN, Hyves

Werven door eigen personeel kennen we van oudsher. Internet voegt daar echter een nieuwe dimensie aan toe. In een eerder stukje schreef ik hoe medewerkers van Cap Gemini via een eigen weblog potentiële collega's enthousiast maken om voor hun bedrijf te werken. Weblogger Henk-Jan van der Klis, werkzaam bij Cap Gemini, weet dat veel collega's van hem een eigen homepage hebben, een weblog bijhouden of chatten via een MSN-account. Ook presenteren zij zich op sociale netwerk-sites, zoals het populaire Hyves of het meer zakelijke LinkedIn. Al deze middelen kunnen ook door medewerkers worden ingezet om nieuw personeel te werven. "Dat het schrijven over je werkgever, zeker als die beursgenoteerd is, ook gevoelige punten kent, is helder", aldus Henk-Jan. "Koersgevoelige informatie, zaken die in de collegiale of relationele sfeer thuis horen, dan wel opdrachtgerelateerd zijn, horen niet op het openbare internet. Hierover zijn afspraken met medewerkers gemaakt." Cap Gemini heeft niet alleen regels om mogelijke problemen voor te zijn, maar stimuleert medewerkers juist om via internet hun sociale netwerken aan te boren. Natuurlijk heeft het bedrijf traditionele wervingsadvertenties en een recruitment-site. Daarnaast faciliteert het bedrijf medewerkers bij de internet-recruitment. Zo krijgen werknemers die via hun eigen netwerk collega's werven een 'persoonlijk' internetadres, zoals www.henkjanverderklis.gaatsamenopreis.nl. Elk e-mailadres in zijn Outlook-adresboek mailen werkt niet, weet Henk-Jan. "Werven van collega's bij opdrachtgevers tijdens kantooruren mag niet, maar het klikken van een belangstellende op een url of banner staat natuurlijk geheel vrij. Daarom heb ik m'n weblog ervoor gebruikt. Zo weet ik van naar een andere baan zoekende concollega's, dat ze inderdaad 's avonds bij het lezen van de weblog hebben doorgeklikt en de 'werelden van Cap Gemini' hebben verkend." En als de wervingsactiviteiten van een Cap Gemini-medewerker ook daadwerkelijk leiden tot de aanstelling van een nieuwe werknemer, dan staat daar een wervingsbonus tegenover. Daarbij maakt het niet uit of het contact met de recruiters tot stand is gekomen via de telefoon, een webformulier of een tip van de medewerker. Interessant is natuurlijk wel dat medewerkers via internet nieuwe werknemers kunnen introduceren die ze misschien nooit in levenden lijve hebben ontmoet.

Werven door eigen personeel kennen we van oudsher. Internet voegt daar echter een nieuwe dimensie aan toe.
In een eerder stukje schreef ik hoe medewerkers van Cap Gemini via een eigen weblog potentiële collega's enthousiast maken om voor hun bedrijf te werken.

Weblogger Henk-Jan van der Klis, werkzaam bij Cap Gemini, weet dat veel collega's van hem een eigen homepage hebben, een weblog bijhouden of chatten via een MSN-account. Ook presenteren zij zich op sociale netwerk-sites, zoals het populaire Hyves of het meer zakelijke LinkedIn.
Al deze middelen kunnen ook door medewerkers worden ingezet om nieuw personeel te werven. "Dat het schrijven over je werkgever, zeker als die beursgenoteerd is, ook gevoelige punten kent, is helder", aldus Henk-Jan. "Koersgevoelige informatie, zaken die in de collegiale of relationele sfeer thuis horen, dan wel opdrachtgerelateerd zijn, horen niet op het openbare internet. Hierover zijn afspraken met medewerkers gemaakt."

Cap Gemini heeft niet alleen regels om mogelijke problemen voor te zijn, maar stimuleert medewerkers juist om via internet hun sociale netwerken aan te boren.
Natuurlijk heeft het bedrijf traditionele wervingsadvertenties en een recruitment-site. Daarnaast faciliteert het bedrijf medewerkers bij de internet-recruitment. Zo krijgen werknemers die via hun eigen netwerk collega's werven een 'persoonlijk' internetadres, zoals www.henkjanverderklis.gaatsamenopreis.nl.
Elk e-mailadres in zijn Outlook-adresboek mailen werkt niet, weet Henk-Jan. "Werven van collega's bij opdrachtgevers tijdens kantooruren mag niet, maar het klikken van een belangstellende op een url of banner staat natuurlijk geheel vrij. Daarom heb ik m'n weblog ervoor gebruikt. Zo weet ik van naar een andere baan zoekende concollega's, dat ze inderdaad 's avonds bij het lezen van de weblog hebben doorgeklikt en de 'werelden van Cap Gemini' hebben verkend."

En als de wervingsactiviteiten van een Cap Gemini-medewerker ook daadwerkelijk leiden tot de aanstelling van een nieuwe werknemer, dan staat daar een wervingsbonus tegenover. Daarbij maakt het niet uit of het contact met de recruiters tot stand is gekomen via de telefoon, een webformulier of een tip van de medewerker.

Interessant is natuurlijk wel dat medewerkers via internet nieuwe werknemers kunnen introduceren die ze misschien nooit in levenden lijve hebben ontmoet.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?