Werknemers zijn iets positiever over hun baan

Ondanks hogere waardering, is er minder loyaliteit.

Nederlandse werknemers waren in 2008 wat positiever over hun werk dan het jaar ervoor. Meer werknemers geloven in de doelstellingen en waarden van de onderneming, terwijl ook de emotionele betrokkenheid bij het werk iets is gegroeid. Werknemers zeggen zich ook meer in te zetten om de organisatie succesvol te laten zijn. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Towers Perrin onder 60.592 werknemers uit 68 grote bedrijven in Nederland.

Nederlandse werknemers zijn niet alleen maar positief. Zo geloven minder werknemers in de toekomstvisie van de organisatie (- 8%). Een zelfde afname is te zien in de waardering voor de duidelijkheid van doelstellingen. Verder is er onder werknemers 5 procent minder steun voor de prioriteiten die worden gesteld.

Positiever over organisatie en werkervaring
Uit het onderzoek blijkt dat werknemers positiever zijn over het functioneren van de organisatie en over onderwerpen die dichterbij de dagelijkse werkervaring liggen.

Zo is de waardering voor diversiteit met 22%-punt gestegen. De openheid waarmee de manier van werken wordt besproken, krijgt bij 12% meer waardering. Ook is er meer steun voor beslissingen van managers en gedragscodes van de onderneming (stijging met 11%-punt).

Twaalf procent extra werknemers ervaren dat zij meer gelegenheid krijgen om hun vaardigheden en mogelijkheden in hun baan te gebruiken. Verder wordt er meer werkoverleg gehouden en vinden werknemers dat ze beter door hun managers worden geïnformeerd.

Minder loyaliteit
Volgens Suzanne Jungjohann, partner bij Towers Perrin, zijn werknemers wel positiever, maar neemt hun loyaliteit af. Een verklaring kan zijn dat de werknemers een duidelijke toekomstvisie van het topmanagement missen. Daardoor denken iets meer medewerkers erover om de organisatie te verlaten.

Dat hoeft niet negatief te zijn, denkt Jungjohann. Want ondernemingen willen juist nu meer onderscheid maken tussen medewerkers die uitstekend en medewerkers die slechts matig presteren.

Betrokken medewerkers behouden
De uitdaging is om de meest waardevolle en betrokken medewerkers voor de onderneming te behouden. Dan doen organisaties er goed aan om vooral extra aandacht te blijven geven aan communicatie, transparantie en overleg, omdat de waardering van medewerkers daarvoor in het bijzonder is toegenomen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?