Wervingspremie noodzaak of verspilling?

De arbeidsmarkt trekt aan en steeds meer bedrijven motiveren medewerkers met premies om nieuwe collega's te werven. Cap Gemini werkt met een wervingsbonus. En salaris-administrateur ADP Nederland geeft € 950 bruto voor elke nieuwe werknemer die een medewerker aanbrengt. Overigens moeten zowel de werkgever als de werknemer bedenken dat het om bruto-bedragen geldt. De Belastingdienst ziet een dergelijke premie gewoon als loon. Werkt het ook? Bij een krappe arbeidsmarkt kunnen concullega's (zo noemen ze elkaar dan) voor een premie alsmaar overstappen. Als een werkgever dat wil voorkomen, zijn er allerlei aanvullende regels nodig voor de premiejagers: bijvoorbeeld dat een nieuwe medewerker minimaal een jaar in dienst moet zijn. Of dat de nieuwe collega blijft na de proeftijd zoals ADP doet. Een lastige vraag: willen we van elke medewerker wel iemand uit zijn of haar netwerk hebben? In Amerika hebben de meeste bedrijven zogenaamde employee referral-programs. Sommige passen deze programma's juist heel selectief toe. Zij vragen sleutelfiguren in het bedrijf (vaak bedoelen zij daarmee werknemers met de hoogste arbeidsproductiviteit) naar goede mensen met wie ze eerder hebben gewerkt. Vervolgens vragen ze hen los te weken van de concurrent. Het voordeel van deze aanpak is dat er een grotere kans is dat de nieuwe werknemers de kwaliteit en mentaliteit hebben die het bedrijf zoekt. Daar staat tegenover dat de selectiviteit er ook voor zorgt dat er geen grote groepen nieuwelingen zullen binnenstromen. Een andere vraag is: Hebben werknemers wel een financiële stimulans nodig? Is het gezien de werkdruk niet in hun eigen belang dat zij nieuwe collega's aanbrengen als er vacatures zijn? Kan waardering in een andere vorm niet minstens zo effectief zijn?

De arbeidsmarkt trekt aan en steeds meer bedrijven motiveren medewerkers met premies om nieuwe collega's te werven.

Cap Gemini werkt met een wervingsbonus. En salaris-administrateur ADP Nederland geeft € 950 bruto voor elke nieuwe werknemer die een medewerker aanbrengt.
Overigens moeten zowel de werkgever als de werknemer bedenken dat het om bruto-bedragen geldt. De Belastingdienst ziet een dergelijke premie gewoon als loon.

Werkt het ook?
Bij een krappe arbeidsmarkt kunnen concullega's (zo noemen ze elkaar dan) voor een premie alsmaar overstappen. Als een werkgever dat wil voorkomen, zijn er allerlei aanvullende regels nodig voor de premiejagers: bijvoorbeeld dat een nieuwe medewerker minimaal een jaar in dienst moet zijn. Of dat de nieuwe collega blijft na de proeftijd zoals ADP doet.

Een lastige vraag: willen we van elke medewerker wel iemand uit zijn of haar netwerk hebben? In Amerika hebben de meeste bedrijven zogenaamde employee referral-programs. Sommige passen deze programma's juist heel selectief toe. Zij vragen sleutelfiguren in het bedrijf (vaak bedoelen zij daarmee werknemers met de hoogste arbeidsproductiviteit) naar goede mensen met wie ze eerder hebben gewerkt. Vervolgens vragen ze hen los te weken van de concurrent.
Het voordeel van deze aanpak is dat er een grotere kans is dat de nieuwe werknemers de kwaliteit en mentaliteit hebben die het bedrijf zoekt. Daar staat tegenover dat de selectiviteit er ook voor zorgt dat er geen grote groepen nieuwelingen zullen binnenstromen.

Een andere vraag is: Hebben werknemers wel een financiële stimulans nodig? Is het gezien de werkdruk niet in hun eigen belang dat zij nieuwe collega's aanbrengen als er vacatures zijn? Kan waardering in een andere vorm niet minstens zo effectief zijn?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?