Deze week is er een Nederlandse zoekmachine voor personen gelanceerd: Wieowie. Opvallend is de aandacht die de oprichter bij de start besteedt aan recruiters en P&O-ers. Want aan het 'checken' van sollicitanten denkt hij geld te verdienen. Deze week is er een Nederlandse zoekmachine voor personen gelanceerd: Wieowie. Opvallend is de aandacht die de oprichter bij de start besteedt aan recruiters en P&O-ers. Want aan het 'checken' van sollicitanten denkt hij geld te verdienen.
Wieowie doorzoekt vooral netwerksites als Hyves, LinkedIn, Schoolbank en YouTube. Ook neemt Wieowie zoekresultaten van Google mee. Op termijn wil de personenvinder ook sites als Myspace, Facebook, Twitter en Numba doorzoeken.
In een persbericht noemt oprichter Bart Kappenburg Wieowie "een goede tool om een potentiële werknemer of collega te screenen". "In onze testperiode hebben een aantal P&O afdelingen en recruiters ermee gewerkt en deze zijn erg enthousiast. Het is ook al een aantal keer voorgekomen dat een kandidaat niet werd uitgenodigd voor een gesprek op basis van wat Wieowie.nl liet zien."
Volgens HRlog is Wieowie van plan om recruiters tegen betaling de beschikking te geven over meer persoonsgegevens.
Zoals eerder geschreven in Personeelslog, is het overigens niet slim om op basis van zo'n search te besluiten een kandidaat niet uit te nodigen. Uit een onderzoek is gebleken dat maar liefst 40% van de mensen via internet informatie vindt die niet over henzelf gaat, maar over een ander met dezelfde naam. En uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ruim 10% zich niet kan vinden in het beeld dat anderen van hen via internet kunnen krijgen.
Daarom doen recruiters die toch een mensenzoekmachine als Wieowie willen gebruiken, er goed aan om de zoekresultaten met de kandidaat te bespreken.
Voor de gemakzuchtige recruiters onder ons: neem de proef op de som, vul je eigen naam in en die van enkele collega's en kijk wat er allemaal naar boven komt. Wil je zelf zonder wederhoor beoordeeld worden op basis van deze zoekresultaten?