Zelf werktijden bepalen belangrijker dan thuiswerken

Zelf werktijden bepalen is voor kandidaten belangrijker dan thuiswerken. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau TNO en Unique onder 3.070 werkzoekenden.

Zelf werktijden bepalen is voor kandidaten belangrijker dan thuiswerken. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau TNO en uitzendbureau Unique onder 3.070 werkzoekenden.

Het onderzoek maakt duidelijk welke elementen van Het Nieuwe Werken kandidaten interessant vinden.

Aantrekkelijke werkgever
Zo kregen werkzoekenden de vraag voorgelegd welke factoren een nieuwe werkgever aantrekkelijk maakt.



12 factoren die aantrekkelijkheid werkgever bepalen:
1. Sfeer en cultuur (69%)
2. Arbeidsvoorwaarden (66%)
3. Inhoud functie (65%)
4. Vrijheid en vertrouwen krijgen (40%)
5. Mezelf kunnen ontwikkelen (31%)
6. Parttime kunnen werken (27%)
7. Doorgroeimogelijkheden (24%)
8. Veel eigen verantwoordelijkheid (22%)
9. Zelf werktijden bepalen (21%)
10. Thuis kunnen werken (12%)
11. MVO-beleid (5%)
12. Bedrijfsimago (4%).

Vanuit het perspectief van Het Nieuwe Werken is het interessant dat vrijheid en vertrouwen krijgen voor 40% van de kandidaten belangrijk is.

Zelf werktijden bepalen
Verder blijkt dat zelf de werktijden bepalen voor hen belangrijker is dan de mogelijkheid om thuis te werken.
Overigens vindt 59% van de kandidaten het al best als hun werktijden “enigszins flexibel zijn”, 11% deelt de werktijd liever zelf in en 30% kiest voor vaste tijden.

Het belang van flexibele werktijden bleek overigens ook al uit een onderzoek van het Kenniscentrum Werk & Vervoer: tweederde van de werknemers wil flexibele werktijden. Zij verwachten hiervan vooral een betere werk-privé balans (60%), hogere productiviteit (34%) en een manier om files te vermijden (26%).

Reistijd
Uit het TNO/Unique-onderzoek blijkt verder dat de reisafstand (29%) één van de belangrijkste motieven is om van werkgever te veranderen. Alleen de sfeer/cultuur huidige werkgever (50%) en de inhoud huidige functie (35%) worden vaker genoemd als reden om te vertrekken.

Zie ook:
Infographic onderzoek TNO/Unique

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?