Nederlandse werkgevers lijken minder oog te hebben voor de werkdruk en stress die medewerkers ervaren. Werknemers vinden vooral dat hun manager het laat afweten, want bijna de helft voelt zich niet gesteund door hun manager in perioden van werkstress. Bij meer dan een kwart van de werknemers gebeurt helemaal niets om de mentale gezondheid op het werk bevorderen.
Meer dan de helft van alle werkenden in Nederland ervaart één of meerdere keren per week stress, gemiddeld zelfs zeven werkdagen per maand. Maar iets meer dan de helft (54%) voelt dan steun van de leidinggevende. En vier op de tien werknemers ervaart dat hun managers en collega’s niet in staat zijn om zonder oordeel het gesprek aan te gaan over stress en mentale gezondheid.
Dit blijkt uit het onderzoek People at Work 2023: a global workforce view, uitgevoerd door het onderzoeksinstituut van HR- en salarisdienstverlener ADP. Voor het onderzoek zijn meer dan 32.000 werknemers in zeventien landen, waaronder Nederland, ondervraagd over actuele thema's die op de werkvloer spelen.
Ruim een derde werknemers heeft stress
Het aandeel werknemers dat daadwerkelijk onder stress lijdt op het werk is licht gestegen naar 34%, dus meer dan één op de drie. Dan is het des te opvallend, dat de ondersteuning vanuit werkgevers bij mentale gezondheidsproblemen is verslechterd in vergelijking met het onderzoek van een jaar geleden.
Zo was het percentage werkenden dat zich gesteund voelde door zijn manager eerst nog 61%, maar nu gedaald naar 54%. De aandacht die werkenden vanuit collega’s ervaren, is ook gedaald van 66% naar 60%. Het aandeel werkgevers dat helemaal niets om stressklachten aan te pakken doet is zelfs licht gestegen van 26% naar 27%.
Aandacht houden voor mentale gezondheid
Werkgevers moeten waakzaam blijven en aandacht houden voor de mentale gezondheid van medewerkers, vindt Agnes Jongkind, senior HR directeur bij ADP Nederland. Tijdens de coronacrisis waren nog veel bedrijven bezig met het zorgen voor het welzijn van hun medewerkers. Maar de valkuil is nu “dat er geen of beduidend minder prioriteit aan wordt gegeven.”
Werkgevers nemen wel initiatieven, maar het is volgens Jongkind het belangrijkst dat “zorg en aandacht wordt ingebed in de dagelijkse praktijk” Want een werkgever die goed zorgt voor zijn mensen, krijgt dat namelijk uitbetaald. “Medewerkers die zich veilig en gesteund voelen, presteren meestal beter, zijn minder vaak ziek en voelen zich positiever over het bedrijf waarvoor ze werken. Zorg dat je als werkgever je leidinggevenden traint hoe medewerkers te helpen bij stress en mentale gezondheidsproblemen," aldus Jongkind.
Wat werkgevers doen om welzijn te bevorderen
Overigens bieden veel werkgevers hun werknemers wel ondersteuning in de vorm van extra vrije dagen (15%) en het intensiveren van de communicatie en het contact met hun medewerkers (20%). Deze percentages zijn echter wel lager dan een jaar geleden, toen 20% extra vrije dagen kreeg en 26% aangaf dat er meer communicatie en contact vanuit de werkgever was.
Het aantal ondervraagden dat aangeeft dat teambuildingsactiviteiten georganiseerd worden om het welzijn te bevorderen, is gestegen van 19% naar 22%. Ook geeft 15% van de ondervraagden aan dat ze na werktijd geen berichten van de werkgever meer hoeven te lezen en te beantwoorden.