De meeste werkgevers gebruiken netwerksites om kandidaten te screenen. Dat is tenminste de conclusie uit de afstudeerscriptie ´Netwerksites als screeningstool' van Annemarie van den Bosch. Via een online onderzoek heeft Annemarie van den Bosch 250 werkgevers ondervraagd. Omdat het merendeel van hen gevonden is via LinkedIn-groepen, kunnen er vraagtekens gezet worden bij de representativiteit van het onderzoek. Zo blijkt het merendeel van de werkgevers die aan het onderzoek meewerkten, actief te zijn in de zakelijke dienstverlening en de ICT. Omdat er nog niet veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de manier waarop werkgevers netwerksites gebruiken, is het onderzoek toch interessant. 88% checkt sollicitanten via netwerksites Van de ondervraagde groep werkgevers blijkt maar liefst 88% netwerksites te gebruiken om sollicitanten te checken. Het merendeel besteedt per kandidaat minder dan 15 minuten aan het bekijken van netwerksites. De sites die hiervoor het meest worden gebruikt: 1. LinkedIn (87%) 2. Hyves (63%) 3. Facebook (37%) 4. Plaxo (17%) 5. Xing (11%) Vooral zakelijke informatie De helft van de werkgevers zegt dat zij in de eerste plaats naar zakelijke informatie kijken; zoals werkervaring, opleiding en (gemeenschappelijke) contacten. 13% van de werkgevers vergelijkt de informatie uit het CV met de gegevens die kandidaten via netwerksites openbaar maken. Daarnaast gebruiken zij de profielen op netwerksites als voorbereiding van het sollicitatiegesprek. Opmerkelijk genoeg geven de werkgevers aan dat zij nauwelijks op persoonlijke informatie letten. Toch zegt een vijfde dat zij netwerksites gebruiken om zich een beeld te vormen van een kandidaat. Als ze persoonlijke informatie bekijken, bijvoorbeeld bij Hyves, dan hebben ze belangstelling voor interesses, foto's en het uiterlijk van de sollicitant. Hyves en Facebook Vaak doorzoeken werkgevers meerdere netwerksites. Daarbij zijn ze bij vriendensites als Hyves en Facebook op zoek naar andere informatie dan bij zakelijke netwerken als LinkedIn. Werkgevers speuren bij sociale netwerksites als Hyves en Facebook vooral naar informatie over de interesses van de sollicitant, bijvoorbeeld via de groepen waarbij deze zich heeft aangesloten. Het aantal vrienden dat de kandidaat heeft bij Hyves of Facebook speelt voor werkgevers geen rol. LinkedIn Bij zakelijke netwerksites als LinkedIn, Plaxo en Xing letten werkgevers vooral op de opleiding en werkervaring van de kandidaat en op de connecties die deze heeft (gemeenschappelijke contacten). Meer informatie Via Peer Recruitment is de hele scriptie 'Netwerksites als screeningstool' te lezen. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.
De meeste werkgevers gebruiken netwerksites om kandidaten te screenen. Dat is tenminste de conclusie uit de afstudeerscriptie ´Netwerksites als screeningstool' van Annemarie van den Bosch.
Via een online onderzoek heeft Annemarie van den Bosch 250 werkgevers ondervraagd. Omdat het merendeel van hen gevonden is via LinkedIn-groepen, kunnen er vraagtekens gezet worden bij de representativiteit van het onderzoek. Zo blijkt het merendeel van de werkgevers die aan het onderzoek meewerkten, actief te zijn in de zakelijke dienstverlening en de ICT.
Omdat er nog niet veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de manier waarop werkgevers netwerksites gebruiken, is het onderzoek toch interessant.
88% checkt sollicitanten via netwerksites
Van de ondervraagde groep werkgevers blijkt maar liefst 88% netwerksites te gebruiken om sollicitanten te checken. Het merendeel besteedt per kandidaat minder dan 15 minuten aan het bekijken van netwerksites.
De sites die hiervoor het meest worden gebruikt:
1. LinkedIn (87%)
2. Hyves (63%)
3. Facebook (37%)
4. Plaxo (17%)
5. Xing (11%)
Vooral zakelijke informatie
De helft van de werkgevers zegt dat zij in de eerste plaats naar zakelijke informatie kijken; zoals werkervaring, opleiding en (gemeenschappelijke) contacten.
13% van de werkgevers vergelijkt de informatie uit het CV met de gegevens die kandidaten via netwerksites openbaar maken. Daarnaast gebruiken zij de profielen op netwerksites als voorbereiding van het sollicitatiegesprek.
Opmerkelijk genoeg geven de werkgevers aan dat zij nauwelijks op persoonlijke informatie letten. Toch zegt een vijfde dat zij netwerksites gebruiken om zich een beeld te vormen van een kandidaat. Als ze persoonlijke informatie bekijken, bijvoorbeeld bij Hyves, dan hebben ze belangstelling voor interesses, foto's en het uiterlijk van de sollicitant.
Hyves en Facebook
Vaak doorzoeken werkgevers meerdere netwerksites. Daarbij zijn ze bij vriendensites als Hyves en Facebook op zoek naar andere informatie dan bij zakelijke netwerken als LinkedIn.
Werkgevers speuren bij sociale netwerksites als Hyves en Facebook vooral naar informatie over de interesses van de sollicitant, bijvoorbeeld via de groepen waarbij deze zich heeft aangesloten. Het aantal vrienden dat de kandidaat heeft bij Hyves of Facebook speelt voor werkgevers geen rol.
LinkedIn
Bij zakelijke netwerksites als LinkedIn, Plaxo en Xing letten werkgevers vooral op de opleiding en werkervaring van de kandidaat en op de connecties die deze heeft (gemeenschappelijke contacten).
Meer informatie
Via Peer Recruitment is de hele scriptie 'Netwerksites als screeningstool' te lezen.
Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.