10 manieren om managers met Twitter de stuipen op het lijf te jagen

Nu Twitter steeds populairder wordt, begeven steeds meer managers zich schoorvoetend op dit netwerk. Wat bedoeld is als een kennismaking met het nieuwe communicatiemiddel waarover iedereen spreekt, wordt vanzelf nieuwsgierigheid naar wat hun werknemers daar allemaal uitspoken. Managers hebben netwerksites als Hyves, LinkedIn en Facebook ontdekt. Uit een onderzoek van Management Team bleek dat ruim een derde van de managers deze sites gebruikt om de online profielen van zijn werknemers te controleren. Met de snelheid van een sms-je Twitter geeft hier een nieuwe dimensie aan. Want met Twitter en vergelijkbare update-mogelijkheden die de netwerksites inmiddels ook bieden, kan iedereen in enkele zinnen laten weten wat hij of zij op dat moment doet of wat hem/haar dwars zit. En hiervoor is niet eens een computer nodig. Met de snelheid van een sms-je kan iedereen via een Blackberry, iPhone of ander mobieltje met internet laten weten wat in hem of haar omgaat. En de hele wereld kan meelezen. Angst voor reputatie Nu Twitter op radio, TV en in de krant wordt aangehaald als belangrijke informatiebron, geven steeds meer managers zich gewonnen. Om het nieuwe medium te leren kennen, maken ze een account aan. Ze beginnen - al dan niet onder hun eigen naam - collega's en medewerkers te volgen. En zonder dat ze zelf tweets hoeven te versturen, raken ze met hun Blackberry verslaafd aan de updates van hun werknemers. Wat eerst nog interesse in de medewerkers was, kan dan snel omslaan in angst voor de reputatie van het bedrijf of in controle van de productiviteit van werknemers. Tien manieren om managers met Twitter bang te maken Er zijn minstens tien manieren waarop medewerkers hun managers de stuipen op het lijf kunnen jagen: bedrijfsgeheimen verklappen: bijvoorbeeld door aankondigingen te doen die nog niet naar buiten mogen, het meest vrezen managers voor beursgevoelige informatie klagen over werk: het imago van de werkgever kan worden beschadigd als medewerkers negatief zijn over hun baan; er zijn werknemers ontslagen omdat zij via Twitter lieten weten dat ze zich dood verveelden op hun werk problemen met collega's of leidinggevenden uitventen: zelfs als er géén namen worden genoemd, kan dit schadelijk zijn, in eerste instantie vooral voor de werksfeer; want vaak komen de collega's en leidinggevenden over wie het gaat, er via via toch achter dat zij op internet negatief worden besproken klanten beledigen: een nachtmerrie voor de manager: werknemers die via Twitter laten weten dat ze geen hoge pet op hebben van hun klanten ruzies uitvechten: zelfs als het om een privé-zaak gaat, zijn managers niet dol op medewerkers die in het openbaar ruziën, vooral als deze conflicten uitlopen op situaties waarbij persoonlijke aanvallen en beledigingen het winnen van argumenten in werktijd tweets versturen: medewerkers die in werktijd veel twitteren, komen op de manager niet enorm productief over tijdens ziekte twitteren: van een medewerker die zich ziek heeft gemeld maar die fit genoeg is om te twitteren, vraagt de baas zich snel af: "kan hij echt niet komen werken?" vertellen over hobbies die imago kunnen beschadigen: de manager vreest voor de reputatie van zijn medewerkers en bedrijf als zijn werknemers volop twitteren over privé-zaken die negatief kunnen worden uitgelegd, zoals drank- en drugsgebruik 'omstreden' privé-opinies de wereld insturen: we hebben de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel, toch zitten weinig managers te wachten op werknemers die pittige maatschappelijke en politieke meningen verkondigen als die slecht kunnen vallen bij klanten schrijven over sollicitaties: managers vinden het vervelend als belangrijke werknemers niet alleen solliciteren bij een ander bedrijf, maar dat ook online met iedereen delen. Prikklok Overigens zijn er ook werknemers die er rekening mee houden dat de baas kan meelezen. Dat zijn vaak de mensen die twitteren hoe laat ze nog aan het werk zijn of dat ze in het weekend weer zo'n mooi voorstel voor een klant aan het schrijven zijn. Zij spelen handig in op de manier waarop hun manager Twitter gebruikt; als controlemiddel, als een moderne prikklok. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

96 manieren waarop werknemers managers met Twitter laten schrikkenNu Twitter steeds populairder wordt, begeven steeds meer managers zich schoorvoetend op dit netwerk.

Wat bedoeld is als een kennismaking met het nieuwe communicatiemiddel waarover iedereen spreekt, wordt vanzelf nieuwsgierigheid naar wat hun werknemers daar allemaal uitspoken.

Managers hebben netwerksites als Hyves, LinkedIn en Facebook ontdekt. Uit een onderzoek van Management Team bleek dat ruim een derde van de managers deze sites gebruikt om de online profielen van zijn werknemers te controleren.

Met de snelheid van een sms-je
Twitter geeft hier een nieuwe dimensie aan. Want met Twitter en vergelijkbare update-mogelijkheden die de netwerksites inmiddels ook bieden, kan iedereen in enkele zinnen laten weten wat hij of zij op dat moment doet of wat hem/haar dwars zit.
En hiervoor is niet eens een computer nodig. Met de snelheid van een sms-je kan iedereen via een Blackberry, iPhone of ander mobieltje met internet laten weten wat in hem of haar omgaat. En de hele wereld kan meelezen.

Angst voor reputatie
Nu Twitter op radio, TV en in de krant wordt aangehaald als belangrijke informatiebron, geven steeds meer managers zich gewonnen. Om het nieuwe medium te leren kennen, maken ze een account aan.
Ze beginnen - al dan niet onder hun eigen naam - collega's en medewerkers te volgen. En zonder dat ze zelf tweets hoeven te versturen, raken ze met hun Blackberry verslaafd aan de updates van hun werknemers.

Wat eerst nog interesse in de medewerkers was, kan dan snel omslaan in angst voor de reputatie van het bedrijf of in controle van de productiviteit van werknemers.

Tien manieren om managers met Twitter bang te maken
Er zijn minstens tien manieren waarop medewerkers hun managers de stuipen op het lijf kunnen jagen:


  • bedrijfsgeheimen verklappen: bijvoorbeeld door aankondigingen te doen die nog niet naar buiten mogen, het meest vrezen managers voor beursgevoelige informatie

  • klagen over werk: het imago van de werkgever kan worden beschadigd als medewerkers negatief zijn over hun baan; er zijn werknemers ontslagen omdat zij via Twitter lieten weten dat ze zich dood verveelden op hun werk

  • problemen met collega's of leidinggevenden uitventen: zelfs als er géén namen worden genoemd, kan dit schadelijk zijn, in eerste instantie vooral voor de werksfeer; want vaak komen de collega's en leidinggevenden over wie het gaat, er via via toch achter dat zij op internet negatief worden besproken

  • klanten beledigen: een nachtmerrie voor de manager: werknemers die via Twitter laten weten dat ze geen hoge pet op hebben van hun klanten

  • ruzies uitvechten: zelfs als het om een privé-zaak gaat, zijn managers niet dol op medewerkers die in het openbaar ruziën, vooral als deze conflicten uitlopen op situaties waarbij persoonlijke aanvallen en beledigingen het winnen van argumenten

  • in werktijd tweets versturen: medewerkers die in werktijd veel twitteren, komen op de manager niet enorm productief over

  • tijdens ziekte twitteren: van een medewerker die zich ziek heeft gemeld maar die fit genoeg is om te twitteren, vraagt de baas zich snel af: "kan hij echt niet komen werken?"

  • vertellen over hobbies die imago kunnen beschadigen: de manager vreest voor de reputatie van zijn medewerkers en bedrijf als zijn werknemers volop twitteren over privé-zaken die negatief kunnen worden uitgelegd, zoals drank- en drugsgebruik

  • 'omstreden' privé-opinies de wereld insturen: we hebben de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel, toch zitten weinig managers te wachten op werknemers die pittige maatschappelijke en politieke meningen verkondigen als die slecht kunnen vallen bij klanten

  • schrijven over sollicitaties: managers vinden het vervelend als belangrijke werknemers niet alleen solliciteren bij een ander bedrijf, maar dat ook online met iedereen delen.


Prikklok
Overigens zijn er ook werknemers die er rekening mee houden dat de baas kan meelezen.
Dat zijn vaak de mensen die twitteren hoe laat ze nog aan het werk zijn of dat ze in het weekend weer zo'n mooi voorstel voor een klant aan het schrijven zijn. Zij spelen handig in op de manier waarop hun manager Twitter gebruikt; als controlemiddel, als een moderne prikklok.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?