De productiviteit van kenniswerkers kan met 20 tot 25% toenemen als bedrijven optimaal gebruik maken van sociale media, aldus een onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau McKinsey. Maar om deze winst helemaal te incasseren, moeten bedrijven bereid zijn om anders te werken. Door hun werkprocessen slimmer te organiseren en door hun traditionele kennis is macht-bedrijfscultuur te doorbreken. Een simpel recept om zo’n verandering te introduceren, bestaat niet. Maar op basis van succesvolle praktijkverhalen geeft McKinsey interessante adviezen.
De productiviteit van kenniswerkers kan met 20 tot 25% toenemen als bedrijven optimaal gebruik maken van sociale media, aldus een onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau McKinsey. Maar om deze winst helemaal te incasseren, moeten bedrijven bereid zijn om anders te werken. Door hun werkprocessen slimmer te organiseren en door hun traditionele kennis is macht-bedrijfscultuur te doorbreken.
Een simpel recept om zo’n verandering te introduceren, bestaat niet. Maar op basis van succesvolle praktijkverhalen geeft McKinsey interessante adviezen.
Dat sociale media (zoals online netwerken, blogs, Twitter, wiki’s) voor een hogere productiviteit kunnen zorgen, valt goed bij veel lezers van Personeelslog. Dat blijkt uit de vele Twitter-reacties op het vorige artikel over het McKinsey-onderzoek (McKinsey: Werknemers productiever met sociale media).
Veel lezers deelden het artikel via Twitter met opmerkingen als “ik heb het altijd geweten”.
Organisatie- en cultuurverandering
Enkele lezers hadden juist uit het Personeelslog-artikel opgepikt dat om optimaal te kunnen profiteren van sociale media een organisatie- en cultuurverandering nodig is.
http://twitter.com/mariannezw/status/233113118446858240
http://twitter.com/mvanrooij/status/232919469092122624
http://twitter.com/Wendyvw84/status/233209533051305984
Kennis is macht-cultuur
Ook HR-adviseur en blogger Bas van de Haterd wijst nadrukkelijk op de organisatiecultuur die nodig is.
"McKinsey zelf is, naar ik begrepen heb, wel redelijk toegerust. Daar heerst al heel erg een kennisdelingscultuur waarop men ook wordt afgerekend. Als je een 'kennis is macht'-cultuur hebt, is het optimaal inzetten al een veel groter probleem."
Elk bedrijf is anders
In de uitgebreide versie van het onderzoeksrapport gaat McKinsey uitgebreid in op de organisatie- en cultuurverandering die binnen bedrijven nodig is om optimaal te kunnen profiteren van sociale media.
Een handboek hoe het precies moet, heeft het Amerikaanse adviesbureau niet geschreven. Sociale media bestaan nog niet zolang en elk bedrijf is anders. Maar op basis van de succesvolle bedrijven die McKinsey heeft bestudeerd, geeft het bureau wel ongeveer de richting aan.
Negen adviezen van McKinsey
Om op een goede manier werkprocessen aan te passen en de bedrijfscultuur te veranderen geeft McKinsey tien adviezen:
Wat zijn jouw ervaringen? Welke tips heb jij om de arbeidsproductiviteit te verhogen met sociale media?
Lees ook: