Actieplan uitzendbureaus voor arbeidsmarkt

Tien voorstellen om mensen een kans te geven.

De belangenbehartiger van de uitzendbranche, ABU, heeft een actieplan geschreven om de arbeidsmarkt te stimuleren. De Nederlandse arbeidsmarkt heeft volgens de ABU een stelsel van maatregelen nodig dat de vraag naar arbeid stimuleert, buitenstaanders op de arbeidsmarkt echte kansen biedt en de arbeidsproductiviteit verder bevordert. De ABU stuurt het actieplan met 10 concrete voorstellen aan de leden van de Tweede Kamer en de informateur.

Bovenaan het lijstje staat het openen van de markt voor persoonlijke dienstverlening. Daarmee sluiten de uitzendbureaus aan bij een voorstel van de Raad voor Werk en Inkomen om werk fiscaal aftrekbaar te maken voor particulieren die diensten inkopen bij bedrijven. Dit plan kan ongeveer 25.000 nieuwe banen opleveren.

Daarnaast pleit de ABU voor een opstapkorting die herintreders interessanter maakt voor werkgevers. Dat kan bijvoorbeeld door het eerste half jaar geen sociale premies te laten afdragen.

Klachten
De uitzendbureaus vinden dat ze met hun dienstverlening een belangrijke maatschappelijke rol vervullen. Maar de overheid maakt het ze niet gemakkelijk, vinden ze. Bij de presentatie van het actieplan uit de branche een aantal klachten. Zo heeft de Eerstedagsmelding alleen maar meer administratief werk opgeleverd, moet de overheid een vuist maken tegen malafide arbeidsbemiddelaars en moet de arbeidsmarkt geopend worden voor werknemers uit de nieuwe EU-landen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?