Het gaat goed in de Nederlandse consultancymarkt. De meeste adviesbureaus zagen de omzet toenemen, waarbij de helft zelfs dubbelcijferige groei wist te boeken. Minder blij zijn ze, met de hoeveelheid zzp’ers die adviesdiensten aanbieden omdat die niet altijd het vereiste niveau halen. Dat kan slecht uitstralen op de reputatie van de branche.
De Raad van Organisatie Adviesbureaus (ROA) en het online platform Consultancy.nl onderzochten de trends en ontwikkelingen in de top van de Nederlandse consultancybranche. Het onderzoek laat zien dat de consultancybranche de crisisjaren definitief achter zich heeft gelaten.
Meer betalen voor adviesbureaus
Na een voorzichtig herstel in 2015, kan de top van de adviesmarkt in 2016 terugkijken op een goed jaar. De groei is te danken aan een toename in het aantal projecten dat opgestart wordt bij opdrachtgevers. Deze worden daardoor wel geconfronteerd met hogere tarieven van de consultants. Bij de helft van de bureaus moet u een hoger uurtarief betalen.
Van de tarieven wordt verwacht dat deze in 2017 nog verder zullen stijgen: de helft rekent op een stijging van maximaal 5 procent, maar een vijfde verwacht een stijging van meer dan 5 procent.
Zzp’ers slecht voor reputatie branche
De gevestigde adviesbureaus beschouwen de groei van interne adviestakken bij potentiële opdrachtgevers en de opkomst van ZZP’ers als de grootste bedreiging voor de professionele consultancy in Nederland.
“Het aantal zelfstandigen dat zich als adviseur presenteert is sinds 2008 bijna verdubbeld naar 90.000. Naast de toename in het aantal adviseurs maken de gevestigde bureaus zich vooral zorgen over de kwaliteit en de mogelijke impact daarvan op de reputatie van de branche”, zegt Larry Zeenny, onderzoeker van Consultancy.nl.
Meer talent werven en ontwikkelen
De bestuurders zien het vergroten van de naamsbekendheid en het werven en ontwikkelen van (nieuw) talent als belangrijkste prioriteit voor 2017. Kleinere bureaus willen meer samenwerkingsverbanden aangaan, terwijl grote bureaus vooral nadruk leggen op recruitment van nieuwe adviseurs.
“De professionele consultancy bureaus zien we nu weer op grote schaal investeren in de werving van toptalenten en in de kwaliteit van de bestaande adviseurs. Dat is nodig om de groei mogelijk te maken en om te blijven voldoen aan de steeds veranderende en hogere eisen aan competenties en skills”, aldus Michael van der Velden van de ROA.