COLUMN: Outsourcen van HR biedt ruimte, tijd en geld
Ad Voerman vindt dat de concentratie op kernactiviteitende de sleutel is tot continuïteit van organisaties
Uit een recent onderzoek naar ervaringen met het outsourcen van HR functies, onder 120 ondernemingen in de USA en Europa, is gebleken dat 80% van de onderzochte bedrijven HR functies weer zouden uitbesteden indien zij dat opnieuw zouden moeten besluiten.
Het onderzoek (uitgevoerd in september 2003) vond plaats onder internationaal opererende grote bedrijven met tenminste 1 miljard dollar omzet per jaar. Geen van de onderzochte bedrijven overwoog outsourcing geheel of gedeeltelijk terug te draaien.
Daarmee is het succes van outsourcen van HR volgens mij ruimschoots bewezen! Outsourcing is ingebed in de dienstverlening en daarmee is HR outsourcen een dominante en niet te negeren ontwikkeling.
In Nederland lopen we op dit terrein behoorlijk achter bij de rest van de westerse wereld.
Weliswaar wordt de noodzaak te focussen op je corebusiness niet serieus bestreden, maar het operationaliseren van deze belangrijke trend lijkt bij ons nog in de kinderschoenen te staan. Terwijl de voordelen evident zijn:
1. variabel maken van vaste kosten.
2. focus op business in plaats van op minder bedrijfskritische processen.
3. het realiseren van verbeteringen op het gebied van kwaliteit en kosten die intern niet kunnen worden gerealiseerd.
Risico’s zijn er ook. Ik noem een onzorgvuldige procesgang bij de overgang van intern naar extern, overdreven verwachtingen op het gebied van de kostenreductie en afhankelijkheid van een externe partner. De bovengenoemde onderzochte bedrijven hebben deze risico’s getackeld en willen niet meer terug naar de oude situatie. Wat ze geleerd hebben is:
1.1. Outsourcen is een fundamentele keuze in hoe je als organisatie met backoffice activiteiten om wil gaan.
2. focus niet te veel op kostenvoordelen.
3. het zijn complexe projecten die hoog op de management agenda moeten blijven staan.
Alles wijst erop dat wij de komende vier tot vijf jaar een inhaalslag zullen meemaken ten opzichte van Amerika. Geen enkele organisatie zal uiteindelijk kunnen ontkomen aan de noodzaak de vraag te beantwoorden welke en in welke mate staffuncties al of niet zouden moeten en kunnen worden geoutsourced.
De sleutel tot continuïteit van organisaties zit in concentratie op kernactiviteiten. Door te focussen op die activiteiten waaraan de organisatie haar bestaanrecht ontleent, de corebusiness of kernactiviteit, ontstaat ruimte, tijd en geld.
Ad Voerman
QMS Holland
U kunt Ad Voerman bereiken op het adres Hollandse Hout 336, 8244GP Lelystad.