COLUMN: Wordt dit het jaar van de People-manager?
Ad Voerman weet dat managers goed kunnen zijn in hun vak, maar daarmee slecht voor hun medewerkers.
Wat is de hoogste prioriteit voor het HRM-vakgebied dit jaar? Waar moet dit jaar de focus liggen voor HRM adviseurs?
Voor elke organisatie zal het antwoord op deze vragen op onderdelen verschillen. Want HRM-activiteiten moeten immers worden afgestemd op de prioriteiten binnen de organisatie. Vanzelfsprekend moeten HRM activiteiten een herkenbare (en vooral ook meetbare!) bijdrage leveren aan de organisatiedoelen.
Toch is er een algemene prioriteit te benoemen, waaraan slechts een enkele organisatie voorbij kan gaan. Het is al eerder betoogd: de relatie tussen managers en hun medewerkers laat nog veel te wensen over. Dit komt direct tot uitdrukking in de redenen voor het ziekteverzuim: maar liefst 60% van het verzuim is rechtstreeks terug te voeren op de slechte relatie tussen manager en medewerker. Dat is ook goed te zien aan de uitstroomcijfers: meer dan 50% van de vertrekkende medewerkers, geven de slechte relatie met hun bazen op als reden voor hun vertrek.
Daarachter gaan een hoop misverstanden, miscommunicatie en wangedrag schuil.
Nieuwe medewerkers komen binnen voor de organisatie, maar vluchten voor hun bazen!
Let wel, dit zijn op deze manier wel hèle dure cijfers! Een belangrijk gedeelte van de kosten voor werving en selectie, uitstroom en de inschakeling van tijdelijke krachten vind in dit probleem zijn oorsprong. Goedkopere uitzendbureaus, minder personeelsadvertenties en lagere uitkoopsommen bieden dan ook geen soelaas. De bron wordt niet aangepakt.
Humanisering van de arbeidsrelaties wordt als
soft gezien. Waarschijnlijker is, dat velen dit wel een erg lastig probleem vinden. Hoe vertel ik managers dat zij goed voor hun vak, maar slecht voor hun mensen zijn?
Humanisering levert een belangrijke reductie van de kosten op en is dus allesbehalve soft! Voor een beetje P&O–er moet het toch mogelijk zijn de kosten die gepaard gaan met ondersteuning van hun managers te zetten tegenover de kosten die worden bespaard door een humane omgang met medewerkers. Managers en financiële afdelingen zullen dan gauw akkoord gaan!
Een belangrijke verbetering van de prestaties van de onderneming zal het resultaat zijn van een investering in managementontwikkeling.
Management-coaching is daarbij het meest effectieve instrument.
Een goede manager, is een manager die de condities creëert waaronder zijn of haar medewerkers succesvol kunnen zijn. Laat het komende jaar daarom vooral het jaar van de
People-manager worden.
Ad Voerman
januari ’05
U kunt Ad Voerman bereiken op het adres Hollandse Hout 336, 8244GP Lelystad.