Door de economische crisis durven veel werknemers niet flexibel te werken. Ze zijn bang dat ze worden afgerekend op hun afwezigheid op kantoor. Dat blijkt uit een Engels onderzoek. Uit een onderzoek van het Britse telecombedrijf O2 blijkt dat 41% van de kantoorwerkers zich door de economische crisis onder druk gezet voelt om aanwezig te zijn op kantoor. Dit zet in Engeland een stevige rem op Het Nieuwe Werken. Aanwezigheid op kantoor Volgens het onderzoek meent 27% van de werknemers dat zij primair worden beoordeeld op hun aanwezigheid op kantoor in plaats van op hun resultaten. Een even grote groep vindt dat lijnmanagers hen het flexibel werken onmogelijk maken. Niet zo verbazingwekkend is dat een meerderheid van de werknemers vindt dat flexibel werken helpt om een betere balans te krijgen tussen het werk en het privé-leven (54%) en om de arbeidsproductiviteit te verhogen (52%). Maar interessanter is dat 31% van de werknemers vindt dat hun werkgever de voordelen van flexibel werken niet weet te benutten. Werkgevers benutten voordelen niet "Uit ons onderzoek blijkt dat veel bedrijven kansen missen die flexibel werken biedt: zoals de productiviteit verhogen, de betrokkenheid vergroten van werknemers en klanten en het efficiënter inrichten van hun organisatie", reageert O2-manager David Plumb tegenover Personnel Today. "We hebben ontdekt dat de mindsets verschillen van werkgever en werknemer als het om flexibel werken gaat en dat werknemers meer tijd in het kantoor doorbrengen om ze denken dat dit moet en niet omdat het hun werkgever vooruit helpt." Arbeidsproductiviteit Uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN blijkt dat Nederlandse bedrijven Het Nieuwe Werken vooral invoeren om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Een kleine minderheid (16%) doet het om kosten te besparen. Met andere woorden: ook in Nederland zien de meeste werkgevers de verhoging van de arbeidsproductiviteit niet als hèt argument om Het Nieuwe Werken te stimuleren. Wie in deze onzekere economische tijden het flexibel werken wil bevorderen, moet het eens proberen met harde cijfers die daadwerkelijk aantonen dat de arbeidsproductiviteit op deze manier kan worden verhoogd.
Door de economische crisis durven veel werknemers niet flexibel te werken. Ze zijn bang dat ze worden afgerekend op hun afwezigheid op kantoor. Dat blijkt uit een Engels onderzoek.
Uit een onderzoek van het Britse telecombedrijf O2 blijkt dat 41% van de kantoorwerkers zich door de economische crisis onder druk gezet voelt om aanwezig te zijn op kantoor. Dit zet in Engeland een stevige rem op Het Nieuwe Werken.
Aanwezigheid op kantoor
Volgens het onderzoek meent 27% van de werknemers dat zij primair worden beoordeeld op hun aanwezigheid op kantoor in plaats van op hun resultaten.
Een even grote groep vindt dat lijnmanagers hen het flexibel werken onmogelijk maken.
Niet zo verbazingwekkend is dat een meerderheid van de werknemers vindt dat flexibel werken helpt om een betere balans te krijgen tussen het werk en het privé-leven (54%) en om de arbeidsproductiviteit te verhogen (52%).
Maar interessanter is dat 31% van de werknemers vindt dat hun werkgever de voordelen van flexibel werken niet weet te benutten.
Werkgevers benutten voordelen niet
"Uit ons onderzoek blijkt dat veel bedrijven kansen missen die flexibel werken biedt: zoals de productiviteit verhogen, de betrokkenheid vergroten van werknemers en klanten en het efficiënter inrichten van hun organisatie", reageert O2-manager David Plumb tegenover Personnel Today.
"We hebben ontdekt dat de mindsets verschillen van werkgever en werknemer als het om flexibel werken gaat en dat werknemers meer tijd in het kantoor doorbrengen om ze denken dat dit moet en niet omdat het hun werkgever vooruit helpt."
Arbeidsproductiviteit
Uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN blijkt dat Nederlandse bedrijven Het Nieuwe Werken vooral invoeren om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Een kleine minderheid (16%) doet het om kosten te besparen.
Met andere woorden: ook in Nederland zien de meeste werkgevers de verhoging van de arbeidsproductiviteit niet als hèt argument om Het Nieuwe Werken te stimuleren. Wie in deze onzekere economische tijden het flexibel werken wil bevorderen, moet het eens proberen met harde cijfers die daadwerkelijk aantonen dat de arbeidsproductiviteit op deze manier kan worden verhoogd.