Internet-onderzoeker Jim Stroud doet recruiters een nieuw wapen aan de hand om passieve kandidaten op te sporen. Maar wat kunnen internetters hier tegenover stellen als ze simpelweg niet gevonden willen worden? Op de website The Recruiters Lounge wijst Jim Stroud onder de agressieve titel 'How to track down passive candidates' op het bestaan van de website Usernamecheck.com. Dezelfde gebruikersnaam "Je hebt een interessante, passieve kandidaat gevonden, maar je hebt moeite om zijn contactinformatie te vinden of aanvullende gegevens over zijn achtergrond", omschrijft Stroud een typisch recruitersprobleem. De oplossing is verbluffend eenvoudig. De meeste mensen gebruiken voor verschillende netwerksites (bijvoorbeeld Hyves, LinkedIn, Flickr, Youtube) dezelfde gebruikersnaam. Met de website Usernamecheck.com kan een recruiter via één zoekopdracht bij méér dan 55 netwerksites checken of de gebruikersnaam van de kandidaat voorkomt. Hebbes! Of zoals Stroud recruiters toewenst: "Happy hunting". Gefingeerd profiel De tegenbeweging komt inmiddels op gang. Want niet iedereen wil een jachttroffee van een recruiter worden. Privacy wordt een steeds belangrijker issue voor kandidaten. Zo had dagblad Trouw zaterdag een uitgebreid artikel: 'Je privéleven ligt op straat' met tips voor meer privacy. Bijvoorbeeld: "Zet nooit online wat je niet wilt dat de hele wereld weet." Een andere, handige Trouw-tip voor kandidaten die online een smetteloos blazoen willen: "Een gefingeerd profiel is ook een optie". Wie niet zover wil gaan en toch gehecht is aan privacy, moet zuinig zijn op zijn (gebruikers)naam.
Internet-onderzoeker Jim Stroud doet recruiters een nieuw wapen aan de hand om passieve kandidaten op te sporen.
Maar wat kunnen internetters hier tegenover stellen als ze simpelweg niet gevonden willen worden?
Op de website The Recruiters Lounge wijst Jim Stroud onder de agressieve titel 'How to track down passive candidates' op het bestaan van de website Usernamecheck.com.
Dezelfde gebruikersnaam
"Je hebt een interessante, passieve kandidaat gevonden, maar je hebt moeite om zijn contactinformatie te vinden of aanvullende gegevens over zijn achtergrond", omschrijft Stroud een typisch recruitersprobleem.
De oplossing is verbluffend eenvoudig. De meeste mensen gebruiken voor verschillende netwerksites (bijvoorbeeld Hyves, LinkedIn, Flickr, Youtube) dezelfde gebruikersnaam. Met de website Usernamecheck.com kan een recruiter via één zoekopdracht bij méér dan 55 netwerksites checken of de gebruikersnaam van de kandidaat voorkomt.
Hebbes!
Of zoals Stroud recruiters toewenst: "Happy hunting".
Gefingeerd profiel
De tegenbeweging komt inmiddels op gang. Want niet iedereen wil een jachttroffee van een recruiter worden. Privacy wordt een steeds belangrijker issue voor kandidaten.
Zo had dagblad Trouw zaterdag een uitgebreid artikel: 'Je privéleven ligt op straat' met tips voor meer privacy. Bijvoorbeeld: "Zet nooit online wat je niet wilt dat de hele wereld weet."
Een andere, handige Trouw-tip voor kandidaten die online een smetteloos blazoen willen: "Een gefingeerd profiel is ook een optie".
Wie niet zover wil gaan en toch gehecht is aan privacy, moet zuinig zijn op zijn (gebruikers)naam.