Experiment: Week afkicken van e-mail

Volgende week start een experiment waarbij ruim 500 Nederlanders op e-mail dieet gaan. In de We Quit Mail-week proberen zij hun e-mailgebruik te matigen. De initiatiefnemers zien stoppen met e-mail als het begin met "slimmer samenwerken als gevolg".

Volgende week start een experiment waarbij ruim 500 Nederlanders op e-mail dieet gaan.

In de We Quit Mail-week proberen zij hun e-mailgebruik te matigen. De initiatiefnemers zien stoppen met e-mail als het begin met "slimmer samenwerken als gevolg".

Aandacht slurpend monster
Het verzet tegen het aandacht slurpende monster e-mail wordt steeds groter. Zes jaar geleden gold Luis Suares van IBM nog als eenzame zonderling toen hij e-mail in de ban deed. Maar zijn initiatief krijgt steeds meer navolging. Doorgaans niet door volledig te stoppen, maar wel door minder, veel minder te mailen.

Zo maakte Atos Origin drie jaar geleden bekend te willen stoppen met interne e-mail. Inmiddels maken verschillende Duitse bedrijven een eind aan het mailen 's avonds. Bijvoorbeeld door de mailservers zo in te stellen dat werknemers in de avonduren geen mail meer ontvangen op hun Blackberry (Volkswagen) of door werknemers het recht te geven om dan niet te reageren op mail (BMW).

We Quit Mail-week
Op initiatief van Kim Spinder en Kevin Weijers heeft Nederland van 13 tot en met 19 mei de We Quit Mail–week.
"Stoppen met e-mail is het begin. Slimmer samenwerken het gevolg", aldus Weijers op de We Quit Mail-site. "Dit leidt voor velen tot de besparing van kostbare tijd, een verlaging van stress en het helpt mensen hun (werkende) leven effectiever, waardevoller en leuker te maken."

E-toxen
Via een e-mail dieet van een week willen de initiatiefnemers mensen de voordelen laten ervaren van het werken zonder e-mail. E-toxen noemen ze dat.
Wie meedoet aan het experiment, kijkt maximaal 1x per dag in de inbox en stuurt dagelijks nauwelijks (maximaal 5) tot géén mails. Inmiddels hebben meer dan 500 mensen aangemeld dat ze volgende week meedoen.

Bellen of langs lopen
"Communicatie kan – en moet – veel effectiever en efficiënter", zegt Martin Hersman (Sanoma), één van de deelnemers.

En hoe gaat dan ook alweer werken zonder e-mail? Hersman: "Zelf zet ik mijn e-mail uit op mijn telefoon. De afspraak met mijn team is bij dringende vragen bellen of langslopen. Minder urgent? Noteren en later in een keer bespreken. Niet meer ‘los uit de heup’ mailen."
Andere mail-weigeraars zoeken tijdens de WQM-week hun toevlucht tot sociale media als Facebook, Twitter en Yammer.

Maar zal het e-mail-dieet ook leiden tot een hogere productiviteit, zoals de initiatiefnemers beloven?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?