Frietjesfabrikant let op gewicht van eigen werknemers

Onder de noemer van gezondheids-management proberen steeds meer bedrijven vat te krijgen op de leefstijl van werknemers. Zo is de levensmiddelenindustrie gestart met de campagne ‘gezond gewicht op de werkvloer’. Arbeidsomstandigheden zijn traditioneel een onderdeel van het HR-takenpakket. Met gezondheidsmanagement gaan HR-professionals een stapje verder dan de werkplek en bemoeien zij zich ook met de leefstijl van werknemers. Levensmiddelenindustrie Uitgerekend de levensmiddelenindustrie is in actie gekomen voor een gezond gewicht van de 140.000 werknemers die in de sector werken. "47% van de volwassenen heeft overgewicht en 11% extreem overgewicht. De gevolgen hiervan voor bedrijven zijn groot; meer ziekteverzuim en werknemers verlaten vervroegd het bedrijf wegens ziekte. Naar schatting bedragen de kosten van productiviteitsverlies zo’n 2 miljard euro per jaar", aldus het begeleidende persbericht. Uit een onderzoek van TNO bleek enkele jaren geleden dat "de levensmiddelenindustrie behoort tot de top drie van sectoren met de hoogste bewegingsarmoede onder werknemers". Toolbox Om de werknemers te laten afslanken, heeft de sector - een toolbox (www.gezondgewichtopdewerkvloer.nl) laten ontwikkelen die werkgevers in de levensmiddelenindustrie duidelijk maakt wat zij kunnen doen om medewerkers te stimuleren om te werken aan een gezond gewicht. De site biedt veel tips om medewerkers méér te laten bewegen. Bijvoorbeeld door het stimuleren van lunchwandelen, fitness en andere vormen van sport, maar ook door voorzieningen als printers, koffie- en kopieerapparaten "zodanig te positioneren dat iedereen een stukje moet lopen". Aviko Ook zijn er tips om werknemers gezonder te laten eten. Waarschijnlijk vallen daar niet de frietjes onder van Aviko. Terwijl Aviko's producten op weinig enthousiasme kunnen rekenen van afvalgoeroe dokter Frank, roemt de gezond gewicht op de werkvloer-site dit bedrijf bij de goede voorbeelden vanwege zijn gezondheidsbeleid. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Gezond leven-campagne voor medewerkers levensmiddelenindustrieOnder de noemer van gezondheids-management proberen steeds meer bedrijven vat te krijgen op de leefstijl van werknemers.
Zo is de levensmiddelenindustrie gestart met de campagne ‘gezond gewicht op de werkvloer’.

Arbeidsomstandigheden zijn traditioneel een onderdeel van het HR-takenpakket. Met gezondheidsmanagement gaan HR-professionals een stapje verder dan de werkplek en bemoeien zij zich ook met de leefstijl van werknemers.

Levensmiddelenindustrie
Uitgerekend de levensmiddelenindustrie is in actie gekomen voor een gezond gewicht van de 140.000 werknemers die in de sector werken.
"47% van de volwassenen heeft overgewicht en 11% extreem overgewicht. De gevolgen hiervan voor bedrijven zijn groot; meer ziekteverzuim en werknemers verlaten vervroegd het bedrijf wegens ziekte. Naar schatting bedragen de kosten van productiviteitsverlies zo’n 2 miljard euro per jaar", aldus het begeleidende persbericht.

Uit een onderzoek van TNO bleek enkele jaren geleden dat "de levensmiddelenindustrie behoort tot de top drie van sectoren met de hoogste bewegingsarmoede onder werknemers".

Toolbox
Om de werknemers te laten afslanken, heeft de sector - een toolbox (www.gezondgewichtopdewerkvloer.nl) laten ontwikkelen die werkgevers in de levensmiddelenindustrie duidelijk maakt wat zij kunnen doen om medewerkers te stimuleren om te werken aan een gezond gewicht.

De site biedt veel tips om medewerkers méér te laten bewegen. Bijvoorbeeld door het stimuleren van lunchwandelen, fitness en andere vormen van sport, maar ook door voorzieningen als printers, koffie- en kopieerapparaten "zodanig te positioneren dat iedereen een stukje moet lopen".

Aviko
Ook zijn er tips om werknemers gezonder te laten eten. Waarschijnlijk vallen daar niet de frietjes onder van Aviko.
Terwijl Aviko's producten op weinig enthousiasme kunnen rekenen van afvalgoeroe dokter Frank, roemt de gezond gewicht op de werkvloer-site dit bedrijf bij de goede voorbeelden vanwege zijn gezondheidsbeleid.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?