Er zijn maar weinig managers en medewerkers die zich verheugen op het voeren van functioneringsgesprekken. Alexander Kjerulf, auteur van het boek 'Happy Hour is 9 to 5', somt negen redenen op om ze af te schaffen. Alexander Kjerulf hoort tot 'happy worker'-goeroes. "Hij weet al lang dat geluk op het werk de belangrijkste factor is die bijdraagt aan mooie loopbanen, gelukkige levens en zakelijk succes", aldus zijn eigen website. Volgens Kjerulf dragen functioneringsgesprekken weinig blij aan het geluk op de werkvloer. Op zijn weblog geeft hij negen redenen waarom deze gesprekken tijdverspilling zijn: 1. Iedereen heeft er een hekel aan 2. We proberen in zo'n gesprek teveel dingen tegelijkertijd te proppen (van communicatie, feedback, coaching tot bespreken volgende loopbaanstap of dossieropbouw) 3. De gesprekken zijn een excuus om de rest van het jaar niet met elkaar te praten 4. Ze zijn te gestructureerd en te formeel 5. Ze zijn teveel gefocust op prestaties die kwantificeerbaar zijn 6. Formeel hebben de functioneringsgesprekken niet te maken met promotie en salarisonderhandelingen, in werkelijkheid is dat wel zo 7. Niemand zegt wat hij werkelijk denkt 8. Ze kosten veel tijd 9. Ze houden slechte managers overeind. Veel van wat Alexander Kjerulf noemt, komt voor. Voor veel managers en medewerkers zijn functioneringsgesprekken frustrerend. Het dan maar laten zitten, zoals Kjerulf voorstelt, vind ik te makkelijk. Misschien zijn functioneringsgesprekken hiervoor niet het beste voertuig, maar belangrijk is dat leidinggevende en medewerker voortdurend met elkaar in gesprek zijn over de wederzijdse verwachtingen en de prestaties. Dat is misschien niet altijd leuk, maar elkaar aanspreken - en soms zelfs in een formelere setting - hoort er wel bij in een professionele omgeving.
Er zijn maar weinig managers en medewerkers die zich verheugen op het voeren van functioneringsgesprekken. Alexander Kjerulf, auteur van het boek 'Happy Hour is 9 to 5', somt negen redenen op om ze af te schaffen.
Alexander Kjerulf hoort tot 'happy worker'-goeroes. "Hij weet al lang dat geluk op het werk de belangrijkste factor is die bijdraagt aan mooie loopbanen, gelukkige levens en zakelijk succes", aldus zijn eigen website.
Volgens Kjerulf dragen functioneringsgesprekken weinig blij aan het geluk op de werkvloer. Op zijn weblog geeft hij negen redenen waarom deze gesprekken tijdverspilling zijn:
1. Iedereen heeft er een hekel aan
2. We proberen in zo'n gesprek teveel dingen tegelijkertijd te proppen (van communicatie, feedback, coaching tot bespreken volgende loopbaanstap of dossieropbouw)
3. De gesprekken zijn een excuus om de rest van het jaar niet met elkaar te praten
4. Ze zijn te gestructureerd en te formeel
5. Ze zijn teveel gefocust op prestaties die kwantificeerbaar zijn
6. Formeel hebben de functioneringsgesprekken niet te maken met promotie en salarisonderhandelingen, in werkelijkheid is dat wel zo
7. Niemand zegt wat hij werkelijk denkt
8. Ze kosten veel tijd
9. Ze houden slechte managers overeind.
Veel van wat Alexander Kjerulf noemt, komt voor. Voor veel managers en medewerkers zijn functioneringsgesprekken frustrerend. Het dan maar laten zitten, zoals Kjerulf voorstelt, vind ik te makkelijk.
Misschien zijn functioneringsgesprekken hiervoor niet het beste voertuig, maar belangrijk is dat leidinggevende en medewerker voortdurend met elkaar in gesprek zijn over de wederzijdse verwachtingen en de prestaties. Dat is misschien niet altijd leuk, maar elkaar aanspreken - en soms zelfs in een formelere setting - hoort er wel bij in een professionele omgeving.