De manier waarop organisaties het functioneren van hun medewerkers beoordelen, is aan het veranderen. Hoewel het traditionele systeem van werkoverleg, functioneringsgesprekken en beoordelingen zichzelf heeft bewezen, hebben vooral jongere medewerkers behoefte aan feedback op meer momenten, zodat ze zelf hun functioneren kunnen bijsturen.
Vooral de formele beoordelingsgesprekken blijken soms frustraties op te leveren. Medewerkers ervaren deze als niet-motiverend. Bovendien zouden ze geen positief effect hebben op de prestaties van het personeel, omdat in de personeelsbeoordeling vooral wordt teruggekeken. Organisaties zouden zich daarom meer moeten richten op doorlopende coaching, waardoor medewerkers het hele jaar door te horen krijgen hoe ze presteren en of het nog beter kan.
Vasthouden aan traditionele beoordeling
Bedrijven en organisaties die vasthouden aan het traditionele systeem, doen dit omdat het transparant is en zekerheid biedt. Vooral als er rechtspositionele beslissingen worden verbonden aan de personeelsbeoordeling (zoals het uitkeren van bonussen, promotie of ontslag), is het belangrijk dat een compleet dossier wordt opgebouwd met functioneringsgesprekken en een formele personeelsbeoordeling.
Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.