Veel bedrijven maken zich zorgen over nieuwigheden als netwerksites (bijvoorbeeld Hyves) en weblogs. Ze zijn bang dat hun werknemers hieraan zoveel tijd verspillen op kantoor dat ze niet meer aan werken toekomen. Met een beetje geluk weet de ICT-afdeling deze sites te blokkeren, maar dan? Wat doen medewerkers thuis op Hyves en weblogs? Brengen ze niet - al dan niet bewust - bedrijfsgeheimen naar buiten of bezoedelen ze de goede naam van het bedrijf? Adviesbureau Watson Wyatt ziet juist kansen voor het gebruik van dit soort sociale media in de interne communicatie. "Op de juiste manier toegepast kunnen sociale media en web 2.0-technieken bedrijven helpen bij het realiseren van hun belangrijkste interne communicatie-doelstelling: medewerkers betrekken." Dat zegt Michael Rudnick, Watson Wyatt's intranet expert in een persbericht. "In plaats van iedereen te mailen of een artikel te plaatsen op intranet in de hoop dat medewerkers dit lezen, kunnen sociale media-tools helpen om werknemers actief te betrekken in het creëren en delen van informatie. Op deze manier raken medewerkers meer betrokken bij het werk èn bij het bedrijf." Bedrijven die geen gebruik maken van web 2.0-toepassingen, missen - volgens Watson Wyatt -niet alleen kansen, maar lopen zelfs het risico jonge werknemers van zich te vervreemden. Overigens hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn, als de nieuwe mogelijkheden maar zorgvuldig worden geïntroduceerd. Zo kunnen eenvoudig aan het intranet web 2.0-toepassingen worden toegevoegd: zoals interne weblogs, de mogelijkheid om reacties te plaatsen op weblogs en andere content, wiki's, maar eventueel ook video's met reactiemogelijkheid, podcasts. Lees ook: Wat HRM-ers moeten weten over web 2.0
Veel bedrijven maken zich zorgen over nieuwigheden als netwerksites (bijvoorbeeld Hyves) en weblogs. Ze zijn bang dat hun werknemers hieraan zoveel tijd verspillen op kantoor dat ze niet meer aan werken toekomen. Met een beetje geluk weet de ICT-afdeling deze sites te blokkeren, maar dan? Wat doen medewerkers thuis op Hyves en weblogs? Brengen ze niet - al dan niet bewust - bedrijfsgeheimen naar buiten of bezoedelen ze de goede naam van het bedrijf?
Adviesbureau Watson Wyatt ziet juist kansen voor het gebruik van dit soort sociale media in de interne communicatie.
"Op de juiste manier toegepast kunnen sociale media en web 2.0-technieken bedrijven helpen bij het realiseren van hun belangrijkste interne communicatie-doelstelling: medewerkers betrekken." Dat zegt Michael Rudnick, Watson Wyatt's intranet expert in een persbericht.
"In plaats van iedereen te mailen of een artikel te plaatsen op intranet in de hoop dat medewerkers dit lezen, kunnen sociale media-tools helpen om werknemers actief te betrekken in het creëren en delen van informatie. Op deze manier raken medewerkers meer betrokken bij het werk èn bij het bedrijf."
Bedrijven die geen gebruik maken van web 2.0-toepassingen, missen - volgens Watson Wyatt -niet alleen kansen, maar lopen zelfs het risico jonge werknemers van zich te vervreemden.
Overigens hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn, als de nieuwe mogelijkheden maar zorgvuldig worden geïntroduceerd. Zo kunnen eenvoudig aan het intranet web 2.0-toepassingen worden toegevoegd: zoals interne weblogs, de mogelijkheid om reacties te plaatsen op weblogs en andere content, wiki's, maar eventueel ook video's met reactiemogelijkheid, podcasts.
Lees ook:
Wat HRM-ers moeten weten over web 2.0