HEMA en Kunsthal wijzen de weg naar innovatie
Goede werksfeer, open cultuur en de beste mensen.
Bedrijven die bestaande goed lopende producten doorontwikkelen, blijken zeer succesvolle innovatoren te zijn. Omdat het voor managers relatief eenvoudig is om deze doorontwikkeling aan te sturen, neemt de kans dat de innovatie succesvol is ook enorm toe. Dit is de uitkomst van onderzoek door prof.dr. Dany Jacobs en dr. Hendrik Snijders in opdracht van de
Stichting Management Studies in Den Haag.
Bedrijven die hun succesvolle producten doorontwikkelen, bijvoorbeeld door nieuwe versies, verbeteringen of nieuwe vormgeving, kunnen door de jaren heen zeer succesvol zijn. De bedrijven verbeteren hun producten, door goed te luisteren naar wensen en klachten van hun afnemers. Dat is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle vernieuwing.
Deze vorm van innovatie laat zich bovendien eenvoudig in routines vangen. Daardoor is met goed management de kans aanzienlijk groter dat de innovatie daadwerkelijk lukt.
HEMA en Kunsthal
De onderzoekers baseren hun uitkomsten op het innovatiebeleid van twintig Nederlandse ondernemingen en organisaties die herhaaldelijk succesvolle innovaties op de markt hebben gebracht. Voorbeelden zijn Philips, DSM, Ten Cate, Intervet, Endemol, HEMA, KesselsKramer, het Groninger Museum en de Kunsthal.
Al deze organisaties bleken sterke innovatieroutines te hebben en een heldere organisatorische structuur. De organisaties combineren verder een open en creatieve leer- en samenwerkingscultuur, met snel opeenvolgende innovatieprojecten.
Tienkamp voor innovatie
Om tot een dergelijke innovatieroutine te komen, moet een organisatie excelleren in tien disciplines, door Jacobs en Snijders samengebracht in de ‘innovatie tienkamp’. Op ieder onderdeel van de tienkamp moeten de organisaties goed scoren.
De tien onderdelen zijn:
een strategisch concept waarin innovatie een noodzaak is
maatschappijgerichtheid
klantgerichtheid
ambities en durf
doorontwikkelen van producten
met reële getallen werken
de beste mensen zoeken voor de organisatie en het werk
goede werksfeer en een open cultuur
sterke netwerken
focus en commitment.
In hun boek
Innovatieroutine; hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren, gaan de onderzoekers uitgebreid in op het gebruik van de innovatie tienkamp.