Waarom zou je nog een recruitementbureau inschakelen, als je talentvolle kandidaten zelf eenvoudig kunt vinden op sociale media, geholpen door allerhande recruitmenttechnologie? Bijvoorbeeld omdat het nog niet zo eenvoudig blijkt, om talent te verleiden een sollicitatie te sturen. Recruiters zetten daarom in op het verleiden van topkandidaten.
In de huidige krappe arbeidsmarkt focussen recruiters nu minder op het vinden van goede mensen, maar halen ze steeds meer uit de kast om de gevonden mensen te verleiden om ook daadwerkelijk te solliciteren.
Die conclusie valt op te maken uit De Stand van Werven 2017, een online onderzoek onder bijna 400 Nederlandse recruiters en wervingsspecialisten van werkgevers en gespecialiseerde bureaus, dat begin dit jaar voor de vierde keer in successie werd uitgevoerd door Intelligence Group, in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Talent overhalen om te solliciteren
Het grootste kapitaal van recruitmentbureaus was aanvankelijk hun ‘kaartenbak’ met kandidaten. Na de opkomst van internet, verschoof hun bijdrage naar het slim doorzoeken van talent-databases.
Maar door de brede beschikbaarheid van goede zoektechnologie in sociale media als LinkedIn, is het steeds makkelijker om talent te identificeren. Maar het overtuigen van kandidaten om een overstap te maken, is een heel ander verhaal. Liefst 59% van de ondervraagde recruiters zegt ‘het verleiden van talent om te solliciteren’ daarom als grootste uitdaging van dit jaar te zien. Daarbij komen termen om de hoek kijken als: employer branding, relatiemanagement, candidate experience en recruitmentmarketing.
Technologie in opkomst, maar budget groeit niet mee
Een ander belangrijk aandachtspunt voor recruiters is de opkomst van technologie. Big data, dataveiligheid, automatisering, robotisering, nieuwe tools om mensen te werven en te selecteren: veel recruiters blijken er vrijwel dagelijks mee bezig.
Bijna de helft van de ondervraagde wervingsprofessionals (49%) verwacht in 2017 meer mensen aan te moeten nemen, mede door het toenemende verloop. Opvallend is daarbij dat slechts 39 procent aangeeft dat zij dit jaar meer budget hebben dan in 2016. Dit terwijl ze méér moeten werven onder tegelijk moeilijkere marktomstandigheden.
Werkgevers doen recruitment vaker zelf
Het onderzoek bevat overigens slecht nieuws voor gespecialiseerde werving- en selectiebureaus en algemene vacaturesites. Gevraagd naar waarop te bezuinigen, worden zij beide als eerste genoemd. Vooral bureaus hebben het moeilijk om hun toegevoegde waarde aan te tonen, nu werkgevers ook steeds vaker zelf een recruiter in dienst hebben.