Hoe ouder, hoe creatiever?

Bedrijven krijgen te maken met steeds meer oudere werknemers. Gaat zo'n vergrijzend personeelsbestand niet ten koste van de creativiteit en de vernieuwingskracht? Volgens Elske van Erp van Universiteit Maastricht is dit niet het geval. Zij concludeert zelfs dat juist oudere werknemers creatiever zijn. 'Oudere werknemers verliezen creativiteit niet' berichtte nieuwssite Nu.nl op basis van het onderzoek van Van Erp. Expertise nodig voor creativiteit? Zij heeft een onderzoek uitgevoerd bij drie afdelingen van haar universiteit. Daarbij valt op dat hoe ouder de werknemer, hoe creatiever hij zichzelf inschat. De verklaring daarvoor zoekt Van Erp in de mate van expertise. "Hoe meer gespecialiseerd je bent in een bepaalde taak of vakgebied, hoe makkelijker het is om buiten bestaande kaders te denken", aldus Van Erp in het oorspronkelijke persbericht van Universiteit Maastricht. Persoonlijkheid Naast de leeftijd heeft ook de persoonlijkheid invloed op de creativiteit. Mensen die meer open staan voor nieuwe ervaringen, vinden zichzelf creatiever. Van Erp: "Daarnaast blijkt dat mensen die instemmend zijn en mensen die heel precies/accuraat zijn, ook minder creatief zijn." Zelfbeeld Hoe interessant de uitkomsten ook lijken, het onderzoek zegt vooral iets hoe mensen naar zichzelf kijken. HR-professionals weten als geen ander dat het zelfbeeld van een werknemer niet hoeft overeen te komen met de realiteit van de leidinggevende. Misschien is de belangrijkste uitkomst van het Maastrichtse onderzoek wel: hoe ouder de Limburgse werknemer, hoe meer zelfvertrouwen hij heeft. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Bedrijven krijgen te maken met steeds meer oudere werknemers. Gaat zo'n vergrijzend personeelsbestand niet ten koste van de creativiteit en de vernieuwingskracht?

Volgens Elske van Erp van Universiteit Maastricht is dit niet het geval. Zij concludeert zelfs dat juist oudere werknemers creatiever zijn.

'Oudere werknemers verliezen creativiteit niet' berichtte nieuwssite Nu.nl op basis van het onderzoek van Van Erp.

Expertise nodig voor creativiteit?
Zij heeft een onderzoek uitgevoerd bij drie afdelingen van haar universiteit. Daarbij valt op dat hoe ouder de werknemer, hoe creatiever hij zichzelf inschat.
De verklaring daarvoor zoekt Van Erp in de mate van expertise. "Hoe meer gespecialiseerd je bent in een bepaalde taak of vakgebied, hoe makkelijker het is om buiten bestaande kaders te denken", aldus Van Erp in het oorspronkelijke persbericht van Universiteit Maastricht.

Persoonlijkheid
Naast de leeftijd heeft ook de persoonlijkheid invloed op de creativiteit. Mensen die meer open staan voor nieuwe ervaringen, vinden zichzelf creatiever. Van Erp: "Daarnaast blijkt dat mensen die instemmend zijn en mensen die heel precies/accuraat zijn, ook minder creatief zijn."

Zelfbeeld
Hoe interessant de uitkomsten ook lijken, het onderzoek zegt vooral iets hoe mensen naar zichzelf kijken. HR-professionals weten als geen ander dat het zelfbeeld van een werknemer niet hoeft overeen te komen met de realiteit van de leidinggevende.

Misschien is de belangrijkste uitkomst van het Maastrichtse onderzoek wel: hoe ouder de Limburgse werknemer, hoe meer zelfvertrouwen hij heeft.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 449 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?