Dat personeelsbeleid méér is dan een interne aangelegenheid van een bedrijf, ervaart winkelketen HEMA. In een Belgische vestiging heeft HEMA het contract van een uitzendkracht niet verlengd omdat zij een hoofddoekje draagt. Aangewakkerd door een stevige discussie op sociale media als Facebook is het bedrijf onder vuur komen te liggen van boze klanten. De commotie begon met een bericht in de Belgische krant De Standaard. De kop boven het artikel is wat ongenuanceerd: 'HEMA ontslaat winkelbediende voor hoofddoek'. Want wie het bericht helemaal leest, ziet dat het gaat om een uitzendkracht van wie het contract niet wordt verlengd. HEMA wil niet verder met de uitzendkracht omdat veel klanten van de Belgische vestiging in Genk negatief reageerden op het hoofddoekje dat ze droeg. Boze klanten op Facebook Nadat Nederlandse media het Belgische bericht hadden overgenomen, ontstond er onder Nederlandse klanten veel verontwaardiging. Met als ideale uitlaatklep de Facebook-pagina van het bedrijf. "HEMA maakt het dagelijks leven graag leuker en makkelijker met producten die uitblinken in bijzondere eenvoud. Daar vertellen we je hier op Facebook graag alles over", schrijft HEMA op zijn pagina. "Maar nog liever horen we wat jij er van vindt." Klachten over HR-beleid Die laatste oproep was niet aan dovemansoren gericht. De klanten willen het deze dagen echter niet hebben over de leuke en makkelijke producten, maar zij stellen het HR-beleid ter discussie. Enkele citaten: "De HEMA heeft last van slappe knieën. I.p.v. z'n (prima functionerende) personeel te beschermen, zwichten ze voor de druk van een paar xenofobe provinciaaltjes. En wat is de volgende stap? Ik wens niet door die meneer met die getinte huid te worden geholpen?" "Ik dacht dat HEMA een afspiegeling van deze samenleving was, en ik moet zeggen dat dit me teleurstelt. Ik zal in de toekomst zeker overwegen om neutrale winkels en producten te kiezen." "Maar klanten met een hoofddoekje accepteren ze zeker wel bij de HEMA?" Belgische gewoonten Naar aanleiding van de ophef heeft HEMA inmiddels een opmerkelijke persverklaring uitgebracht: 'Nederlandse winkelketen respecteert Belgische gewoonten'. In de verklaring probeert het concern uit te leggen waarom het hoofddoekje in Nederland tot de bedrijfskleding behoort, maar in België leidt tot het beëindigen van een uitzendcontract. "In België is het klaarblijkelijk niet gebruikelijk een hoofddoek te dragen in winkelketens, supermarkten en publieke functies. HEMA conformeert zich aan de gewoonten van een land. We kunnen België, of één van de andere landen waarin HEMA is gevestigd dan ook niet vergelijken met Nederland waar over het algemeen anders gekeken wordt naar het dragen van een hoofddoek. In Nederland maakt de hoofddoek onderdeel uit van de bedrijfskleding (optioneel) en in België en Frankrijk niet", aldus de officiële verklaring. Opvallend is dat de Belgische Facebook-pagina van HEMA veel minder discussie oplevert dan de Nederlandse. Toch is het voorbarig van HEMA om te concluderen dat het bedrijf zich alleen aan Belgische gewoonten heeft aangepast. In ieder geval is de Vlaamse minister van Gelijke Kansen het niet eens met het HR-besluit van het bedrijf. Zij wil een grondig juridisch onderzoek. Update 12 maart: Inmiddels heeft HEMA de vrouw een andere functie aangeboden, waarbij ze geen contact heeft met klanten en haar hoofddoek mag dragen. Ook heeft het winkelconcern het kledingreglement aangepast, daarin stelt HEMA dat het personeel zich "zo neutraal mogelijk opstelt ten aanzien van het publiek". De betrokken werkneemster weigert het aanbod. Zij wil haar oorspronkelijke baan terug, omdat ze in een winkel wil werken, niet in een magazijn.
Dat personeelsbeleid méér is dan een interne aangelegenheid van een bedrijf, ervaart winkelketen HEMA.
In een Belgische vestiging heeft HEMA het contract van een uitzendkracht niet verlengd omdat zij een hoofddoekje draagt. Aangewakkerd door een stevige discussie op sociale media als Facebook is het bedrijf onder vuur komen te liggen van boze klanten.
De commotie begon met een bericht in de Belgische krant De Standaard. De kop boven het artikel is wat ongenuanceerd: 'HEMA ontslaat winkelbediende voor hoofddoek'. Want wie het bericht helemaal leest, ziet dat het gaat om een uitzendkracht van wie het contract niet wordt verlengd.
HEMA wil niet verder met de uitzendkracht omdat veel klanten van de Belgische vestiging in Genk negatief reageerden op het hoofddoekje dat ze droeg.
Boze klanten op Facebook
Nadat Nederlandse media het Belgische bericht hadden overgenomen, ontstond er onder Nederlandse klanten veel verontwaardiging. Met als ideale uitlaatklep de Facebook-pagina van het bedrijf.
"HEMA maakt het dagelijks leven graag leuker en makkelijker met producten die uitblinken in bijzondere eenvoud. Daar vertellen we je hier op Facebook graag alles over", schrijft HEMA op zijn pagina. "Maar nog liever horen we wat jij er van vindt."
Klachten over HR-beleid
Die laatste oproep was niet aan dovemansoren gericht. De klanten willen het deze dagen echter niet hebben over de leuke en makkelijke producten, maar zij stellen het HR-beleid ter discussie.
Enkele citaten:"De HEMA heeft last van slappe knieën. I.p.v. z'n (prima functionerende) personeel te beschermen, zwichten ze voor de druk van een paar xenofobe provinciaaltjes. En wat is de volgende stap? Ik wens niet door die meneer met die getinte huid te worden geholpen?"
"Ik dacht dat HEMA een afspiegeling van deze samenleving was, en ik moet zeggen dat dit me teleurstelt. Ik zal in de toekomst zeker overwegen om neutrale winkels en producten te kiezen."
"Maar klanten met een hoofddoekje accepteren ze zeker wel bij de HEMA?"
"In België is het klaarblijkelijk niet gebruikelijk een hoofddoek te dragen in winkelketens, supermarkten en publieke functies. HEMA conformeert zich aan de gewoonten van een land. We kunnen België, of één van de andere landen waarin HEMA is gevestigd dan ook niet vergelijken met Nederland waar over het algemeen anders gekeken wordt naar het dragen van een hoofddoek. In Nederland maakt de hoofddoek onderdeel uit van de bedrijfskleding (optioneel) en in België en Frankrijk niet", aldus de officiële verklaring.
Opvallend is dat de Belgische Facebook-pagina van HEMA veel minder discussie oplevert dan de Nederlandse.
Toch is het voorbarig van HEMA om te concluderen dat het bedrijf zich alleen aan Belgische gewoonten heeft aangepast. In ieder geval is de Vlaamse minister van Gelijke Kansen het niet eens met het HR-besluit van het bedrijf. Zij wil een grondig juridisch onderzoek.
Update 12 maart:
Inmiddels heeft HEMA de vrouw een andere functie aangeboden, waarbij ze geen contact heeft met klanten en haar hoofddoek mag dragen. Ook heeft het winkelconcern het kledingreglement aangepast, daarin stelt HEMA dat het personeel zich "zo neutraal mogelijk opstelt ten aanzien van het publiek".
De betrokken werkneemster weigert het aanbod. Zij wil haar oorspronkelijke baan terug, omdat ze in een winkel wil werken, niet in een magazijn.