Wie geïnteresseerd is in globalisering en wil begrijpen hoe het mogelijk is dat de Chinese economie zo snel groeit, moet naar de film 24 City die vandaag officieel in première gaat. Tijdens het International Filmfestival Rotterdam begin dit jaar was de film 24 City voor het eerst te zien. Het is een mengvorm van een documentaire en fictie. Ex-arbeiders De Chinese regisseur Zhang Ke Jia vertelt het verhaal van een voormalige wapenfabriek die wordt vervangen door hypermoderne flats. Aan de hand van interviews met ex-arbeiders komt vijftig jaar Chinese geschiedenis voorbij. De oud-werknemers halen herinneringen op hoe zij destijds weggehaald werden uit hun geboortestreek om vele honderden kilometers verder aan het werk te worden gezet in de nieuwe wapenfabriek. Ontroerend is het verhaal van een moeder die bij zo'n massale verhuizing op een druk treinstation een kind is kwijtgeraakt en nooit meer heeft teruggezien. Na de soms tragische, waargebeurde verhalen van oud-werknemers loopt de film over in fictie als acteurs Chinese yuppen verbeelden die met hun dure flats de arbeiders verjagen. Lees ook: Poëtisch portret China met gedreun van staal en beton (NRC-recensie van 24 City) 24 City is met ingang van 3 september te zien in Amsterdam (Filmmuseum) en Eindhoven (Plaza Futura).
Wie geïnteresseerd is in globalisering en wil begrijpen hoe het mogelijk is dat de Chinese economie zo snel groeit, moet naar de film 24 City die vandaag officieel in première gaat.
Tijdens het International Filmfestival Rotterdam begin dit jaar was de film 24 City voor het eerst te zien. Het is een mengvorm van een documentaire en fictie.
Ex-arbeiders
De Chinese regisseur Zhang Ke Jia vertelt het verhaal van een voormalige wapenfabriek die wordt vervangen door hypermoderne flats. Aan de hand van interviews met ex-arbeiders komt vijftig jaar Chinese geschiedenis voorbij.
De oud-werknemers halen herinneringen op hoe zij destijds weggehaald werden uit hun geboortestreek om vele honderden kilometers verder aan het werk te worden gezet in de nieuwe wapenfabriek. Ontroerend is het verhaal van een moeder die bij zo'n massale verhuizing op een druk treinstation een kind is kwijtgeraakt en nooit meer heeft teruggezien.
Na de soms tragische, waargebeurde verhalen van oud-werknemers loopt de film over in fictie als acteurs Chinese yuppen verbeelden die met hun dure flats de arbeiders verjagen.
Lees ook:
Poëtisch portret China met gedreun van staal en beton (NRC-recensie van 24 City)
24 City is met ingang van 3 september te zien in Amsterdam (Filmmuseum) en Eindhoven (Plaza Futura).