HR-vaktijdschriften houden oplagen op peil
Concurrentie van gratis vakbladen doet nog geen pijn.
Professionals hoeven zich op een leeg momentje niet te vervelen. Voor elk beroep is er wel een vakblad. De markt voor Nederlandse vaktijdschriften bloeit dan ook: door nieuwe titels kwam het totaal aantal verspreide exemplaren in 2006 uit op ruim 4,7 miljoen.
De meeste
HR-vaktijdschriften konden hun oplage op peil houden, ondanks de verspreiding van gratis vakbladen door Reed Business en WEKA uitgevers. Dat blijkt uit de oplagecijfers van vaktijdschriften in 2006, die zijn opgesteld door HOI, Instituut voor Media Auditing.
Wie de oplagecijfers van vaktijdschriften bekijkt, ziet dat er verschillen zijn tussen de betaalde oplage, de meetbare oplage en de totaal verspreide oplage. Veel vakbladen hebben in het tweede kwartaal een hogere verspreide oplage, doordat exemplaren gratis worden weggegeven op vakbeurzen, zoals
HRM-Live.
Betaalde oplage
De laatste jaren ging het niet zo goed met de HR-vakbladen, maar die trend lijkt gekeerd. Bekende titels als
Gids voor Personeelsmanagement (Kluwer) en het maandblad
Personeelbeleid (Sdu) van vakvereniging NVP zagen de betaalde oplagen door het jaar zelfs weer wat stijgen, naar respectievelijk 4480 en 6491 in het laatste kwartaal van 2006.
Met een ander bekend HR-vakblad gaat het minder goed: van
IntermediairPW (VNU Business Publications) daalde de betaalde oplage in het vierde kwartaal van 2006 met 850 naar 7690.
Gratis vakbladen
Het gratis vakblad
P&O-actueel (Reed Business) is het grootste HR-vaktijdschrift, met 12.848 verspreide exemplaren in het vierde kwartaal van 2006. Van het nieuwe gratis vakblad
HR-praktijk (WEKA uitgeverij) zijn de oplagecijfers nog niet door HOI gepubliceerd.