Hoogopgeleide professionials kiezen banken en verzekeraars Nederlandse professionals kiezen als favoriete werkgever, zakenpartner of investering. 40 procent wil met een bank of verzekeraar in zee; in 2005 was dit nog maar 25 procent. Deze trend gaat sterk ten koste van de aantrekkingskracht van ICT-bedrijven. Terwijl zij in 2005 nog 8 procent van deze groep voor zich wisten te interesseren, keldert dit percentage binnen twee jaar naar 3 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het zakenblad Incompany naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties in Nederland. Volgens het onderzoek is het bijzonder slecht gesteld met de aantrekkingskracht van IT-bedrijven: Microsoft (-44 procent), HP (-47 procent) en IBM (-39 procent) verliezen alleen dit jaar al bijna de helft van hun aantrekkingskracht. En ook Atos Origin (-35 procent) en Ordina (-46 procent) verliezen wederom veel terrein. In de Incompany top 20 staat anno 2007 dan ook geen enkel automatiseringsbedrijf meer, terwijl in 2005 nog 20 procent IT was. Voor de banken en verzekeraars geldt het tegenovergestelde: in 2005 stonden er slechts vier financials in de top 20, dit jaar negen. “Vooral het tempo waarin IT zijn top of mind-positie verliest en de banken terrein winnen, vind ik bizar. Ik denk echt dat we getuige zijn van een maatschappelijke ommezwaai met grote gevolgen. De verschuiving van aantrekkingskracht is zo groot dat het een self-fulfilling prophecy wordt. Stakeholders zetten de financiële sector op een enorm voetstuk, waardoor juist deze zal floreren. De rest moet vechten om hun aandacht”, aldus René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. ICT-recruiters krijgen het in een krappe arbeidsmarkt dus nog moeilijker. Maar waarom zakt de populariteit van ICT-bedrijven bij hoger opgeleiden? En waarom kiezen deze professionals ineens voor banken en verzekeraars?
Hoogopgeleide professionials kiezen banken en verzekeraars Nederlandse professionals kiezen als favoriete werkgever, zakenpartner of investering. 40 procent wil met een bank of verzekeraar in zee; in 2005 was dit nog maar 25 procent. Deze trend gaat sterk ten koste van de aantrekkingskracht van ICT-bedrijven. Terwijl zij in 2005 nog 8 procent van deze groep voor zich wisten te interesseren, keldert dit percentage binnen twee jaar naar 3 procent.
Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het zakenblad Incompany naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties in Nederland.
Volgens het onderzoek is het bijzonder slecht gesteld met de aantrekkingskracht van IT-bedrijven: Microsoft (-44 procent), HP (-47 procent) en IBM (-39 procent) verliezen alleen dit jaar al bijna de helft van hun aantrekkingskracht. En ook Atos Origin (-35 procent) en Ordina (-46 procent) verliezen wederom veel terrein.
In de Incompany top 20 staat anno 2007 dan ook geen enkel automatiseringsbedrijf meer, terwijl in 2005 nog 20 procent IT was. Voor de banken en verzekeraars geldt het tegenovergestelde: in 2005 stonden er slechts vier financials in de top 20, dit jaar negen.
“Vooral het tempo waarin IT zijn top of mind-positie verliest en de banken terrein winnen, vind ik bizar. Ik denk echt dat we getuige zijn van een maatschappelijke ommezwaai met grote gevolgen. De verschuiving van aantrekkingskracht is zo groot dat het een self-fulfilling prophecy wordt. Stakeholders zetten de financiële sector op een enorm voetstuk, waardoor juist deze zal floreren. De rest moet vechten om hun aandacht”, aldus René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany.
ICT-recruiters krijgen het in een krappe arbeidsmarkt dus nog moeilijker. Maar waarom zakt de populariteit van ICT-bedrijven bij hoger opgeleiden? En waarom kiezen deze professionals ineens voor banken en verzekeraars?