Of het nou om het praatje bij het koffieapparaat gaat of om berichtjes via Whatsapp, informele communicatie wordt steeds belangrijker binnen organisaties. Dat blijkt uit een onderzoek onder interne communicatieprofessionals.
Traditiegetrouw geldt de communicatie via de lijn (tussen leidinggevende en medewerkers) als de belangrijkste vorm van interne communicatie. Daarna kwamen de communicatiemiddelen die deze ondersteunen: personeelsblad, nieuwsbrief, intranet of video.
Dit is aan het veranderen. De informele communicatie is inmiddels de formele middelen voorbij gegaan. En volgens sommige professionals is de informele communicatie zelfs de belangrijkste vorm van communicatie geworden. Dit beeld komt naar voren uit het Trendonderzoek Interne Communicatie 2015 dat is gehouden door adviesbureau Involve in samenwerking met het Communicatie Magazine.
Interne netwerken
Het praatje bij het koffieapparaat kenden we al. Maar net als in de buitenwereld hebben computer, tablet en vooral smartphone de informele communicatie binnen het bedrijf vleugels gegevens. De impact van interne, informele netwerken is hierdoor veel groter geworden.
Voor manager en communicatieprofessional is het er niet overzichtelijker op geworden. De berichten die collega's onderling uitwisselen via Whatsapp, Facebook, Twitter of Slack, onttrekken zich vaak aan hun gezichtsveld.
In het onderzoek wordt dan ook het benutten van de "kracht van netwerken in de organisatie" dan ook als één van de grootste uitdagingen gezien.
Top 3 effectieve middelen
In het trendonderzoek geven de communicatieprofessionals ook hun mening over de effectiviteit van communicatiemiddelen.
Top 3 effectieve middelen:
1. Film/video
2. Intranet
3. Sociale media (Yammer, Jive enz.)
Als niet effectief noemen de deelnemers aan het onderzoek: Wiki, mededelingenbord en het digitale personeelsblad.
8 belangrijkste communicatiethema's
De communicatieprofessionals verwachten dat reorganisaties en organisatie-veranderingen ook het komend jaar het belangrijkste gespreksonderwerp zullen zijn. In vergelijking met 2013 zullen ze minder aandacht besteden aan kostenbewustzijn, Het Nieuwe Werken en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Top 8 communicatiethema's:
1. Organisatieverandering en reorganisatie (74%)
2. Cultuurverandering (64%)
3. Efficiënter inrichten van bedrijfsprocessen (57%)
4. Strategie- en businessplannen (44%)
5. De communicatiestructuur (40%)
6. Kostenbewustzijn en bezuinigingen (39%)
7. Het Nieuwe Werken (29%)
8. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (17%).