De ING Groep heeft de beste recruitmentsite volgens de Nationale Monitor van de beste recruitmentsites. De wervingssite van Heineken kreeg de Spits Publieksprijs . Volgens de monitor zijn de sites vaak wel gelikt, maar missen zij basisinformatie en functionaliteiten die kandidaten juist zoeken. Top 10 uit Nationale monitor De Intelligence Group heeft op basis van 54 criteria 306 recruitmentsites beoordeeld. De beste 10: 1 ING 2 Rabobank 3 Universitair Medisch Centrum Utrecht (vorig jaar nog de beste) 4 KPMG 5 Koninklijke Marine 6 Deloitte 7 Parnassia 8 CapGemini 9 Securitas 10 ABN AMRO. Volgens de Nationale monitor besteden veel werkgevers "ruim aandacht aan de aansprekendheid en originaliteit van de recruitmentsite, maar dat zij veelal de basisinformatie en de basisfunctionaliteiten vergeten". Zo vermeldt slechts 36 procent van de recruitmentsites informatie over de arbeidsvoorwaarden, terwijl werknemers dit juist het belangrijkst vinden. En maar 18 procent van de recruitmentsites geeft informatie over de sollicitatieprocedure. Top 3 volgens het publiek Van de 306 sites uit de Nationale Monitor heeft de Intelligence Group "de 10 meest aansprekende, originele, mooi vormgegeven en vooral doorontwikkelde sites" genomineerd voor de Spits Publieksprijs. Lees ook een eerder bericht hierover van Personeelslog: Gelikte recruitmentsites niet altijd effectief. Via de Spits-site heeft het publiek gekozen voor de meest aansprekende wervingssite. De populairste 3: 1 Heineken 2 Dienst Justitiële Inrichtingen 3 Koninklijke Luchtmacht . Kritiek op winnaars Opvallend is dat arbeidsmarkt-adviseur Marc Drees in zijn serie onderzoeken van grote Nederlandse recruitmentsites een afwijkende mening heeft over de winnende sites. Zowel over de ING- als de Heineken-recruitmentsite is hij kritisch. Over Heineken, de favoriet van de Spits-lezers, schrijft hij in het Expand-weblog: "Heineken is bereid kapitalen te besteden aan een website om haar produkten te promoten. Maar als het gaat om het bedienen van potentiele medewerkers die deze produkten moeten maken is het ineens schraalhans keukenmeester." ING komt er bij Expand nog slechter af: "Als er Razzies waren voor de slechtste online recruitment ervaring, zou ING er zeker meerdere in de wacht slepen. Wat een ongekende rotzooi!" Onduidelijk is waar het verschil in waardering precies zit. Misschien is de verklaring dat Marc Drees in het kader van zijn onderzoek ook daadwerkelijk solliciteert als er een vacature open staat. Zo krijgt de afhandeling van de sollicitatieprocedures veel nadruk in zijn leerzame besprekingen. Lees ook: Wervingswereld voor de top 50 van recruitmentsites Veel meningen over goede recruitmentsites
De ING Groep heeft de beste recruitmentsite volgens de Nationale Monitor van de beste recruitmentsites. De wervingssite van Heineken kreeg de Spits Publieksprijs . Volgens de monitor zijn de sites vaak wel gelikt, maar missen zij basisinformatie en functionaliteiten die kandidaten juist zoeken.
Top 10 uit Nationale monitor
De Intelligence Group heeft op basis van 54 criteria 306 recruitmentsites beoordeeld.
De beste 10:
1 ING
2 Rabobank
3 Universitair Medisch Centrum Utrecht (vorig jaar nog de beste)
4 KPMG
5 Koninklijke Marine
6 Deloitte
7 Parnassia
8 CapGemini
9 Securitas
10 ABN AMRO.
Volgens de Nationale monitor besteden veel werkgevers "ruim aandacht aan de aansprekendheid en originaliteit van de recruitmentsite, maar dat zij veelal de basisinformatie en de basisfunctionaliteiten vergeten". Zo vermeldt slechts 36 procent van de recruitmentsites informatie over de arbeidsvoorwaarden, terwijl werknemers dit juist het belangrijkst vinden. En maar 18 procent van de recruitmentsites geeft informatie over de sollicitatieprocedure.
Top 3 volgens het publiek
Van de 306 sites uit de Nationale Monitor heeft de Intelligence Group "de 10 meest aansprekende, originele, mooi vormgegeven en vooral doorontwikkelde sites" genomineerd voor de Spits Publieksprijs. Lees ook een eerder bericht hierover van Personeelslog: Gelikte recruitmentsites niet altijd effectief.
Via de Spits-site heeft het publiek gekozen voor de meest aansprekende wervingssite.
De populairste 3:
1 Heineken
2 Dienst Justitiële Inrichtingen
3 Koninklijke Luchtmacht .
Kritiek op winnaars
Opvallend is dat arbeidsmarkt-adviseur Marc Drees in zijn serie onderzoeken van grote Nederlandse recruitmentsites een afwijkende mening heeft over de winnende sites. Zowel over de ING- als de Heineken-recruitmentsite is hij kritisch.
Over Heineken, de favoriet van de Spits-lezers, schrijft hij in het Expand-weblog: "Heineken is bereid kapitalen te besteden aan een website om haar produkten te promoten. Maar als het gaat om het bedienen van potentiele medewerkers die deze produkten moeten maken is het ineens schraalhans keukenmeester."
ING komt er bij Expand nog slechter af: "Als er Razzies waren voor de slechtste online recruitment ervaring, zou ING er zeker meerdere in de wacht slepen. Wat een ongekende rotzooi!"
Onduidelijk is waar het verschil in waardering precies zit. Misschien is de verklaring dat Marc Drees in het kader van zijn onderzoek ook daadwerkelijk solliciteert als er een vacature open staat. Zo krijgt de afhandeling van de sollicitatieprocedures veel nadruk in zijn leerzame besprekingen.
Lees ook:
Wervingswereld voor de top 50 van recruitmentsites
Veel meningen over goede recruitmentsites