Inhoud van het werk belangrijker bij keuze werkgever
Werknemer heeft weer wat te kiezen
Nederlandse werknemers vinden de inhoud van het werk en de
work-life balance steeds belangrijker. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van
Intelligence Group. Aan het onderzoek doen maandelijks 1400 personen mee.
De vijf belangrijkste redenen om voor een (nieuwe) werkgever te kiezen zijn: werksfeer, salaris, inhoud van het werk, een vast contract en uitdaging in het werk. Deze vijf beweegredenen staan al jaren in de top 5, zij het soms in een iets andere volgorde.
In het eerste kwartaal van 2007 bleken enkele redenen om voor een nieuwe werkgever te kiezen, opeens belangrijker te zijn geworden. Het gaat dan om de inhoud van het werk (+8% stijging t.o.v. het eerste kwartaal van 2005), aansluiting vinden bij persoonlijke idealen (+6%) en de mogelijkheid om parttime te werken (+5%).
Doorgroeimogelijkheden' (-5%), salaris (-3%), vast contract (-3%) en secundaire arbeidsvoorwaarden (-3%) daalden juist in de ranglijst.
Werkbeleving en de work-life balance blijven daarmee sterk aan belang winnen ten opzichte van carrièremogelijkheden en primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, stelt Intelligence Group.
Inhoud van het werk
Veranderingen in beweegredenen om voor een (nieuwe) werkgever te kiezen, verlopen normaliter zeer geleidelijk over de jaren. De plotselinge stijging van de ‘inhoud van het werk' is daarom een opvallende uitzondering.
Een mogelijke verklaring is het record aantal openstaande vacatures in Nederland. Daardoor is er voor de meeste werknemers weer iets te kiezen. Dit wordt onderstreept door het toegenomen belang dat iemand bij de keuze voor een werkgever hecht aan het ‘vinden van aansluiting bij persoonlijke idealen' (+6%), aldus de onderzoekers.
Jobmarketing belangrijker
Aangezien de verwachting is dat het aantal openstaande vacatures in de komende kwartalen alleen maar zal toenemen, zal in de arbeidsmarktcommunicatie naast het verkopen van de werkgever (employer branding) het
verkopen van de baan (jobmarketing) steeds belangrijker worden, denkt de Intelligence Group.