Veruit de meeste Nederlandse managers (85%) vinden innovatie noodzakelijk voor het voortbestaan van hun organisatie. Maar innovatie zonder de medewerkers gaat niet lukken. En veel medewerkers zijn de innovatiedrang van hun managers helemaal zat.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’ dat is uitgevoerd in opdracht van ilionx en QNH Consulting.
Moe van innoveren
Medewerkers moeten vaak naast hun dagelijkse werkzaamheden aandacht besteden aan innovatieve projecten. Dit vraagt in veel gevallen om extra tijd en inzet van medewerkers. Bijna één op de vier van de respondenten vindt dan ook dat er vooraf te weinig tijd wordt gereserveerd voor innovatie.
Daarnaast is het in 32 procent van de organisaties niet duidelijk hoe ze moeten innoveren. Deze onduidelijkheid kan ook leiden tot het ‘minder zin hebben in innovatie’. Dit terwijl innovatie juist als middel gebruikt kan worden om medewerkers te motiveren en enthousiasmeren en om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen. Dat gebeurt nu al, maar bij slechts een kwart van de bedrijven.
Efficiënter en goedkoper
De behoefte om te innoveren komt vaak voort uit de wens om als organisatie efficiënter te worden (44%), nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (30%) en kosten te besparen (30%). Dit zien we ook terug in de behaalde resultaten van de belangrijkste innovatieprojecten bij Nederlandse organisaties.
Volgens Wiebe de Boer van ilionx en QNH, moet innoveren gepaard gaan met ontwikkeling van medewerkers. Dat kan namelijk helpen tegen innovatiemoeheid en motiveert medewerkers om succes te behalen. Externe adviseurs moeten medewerkers ontlasten en helpen bij de te nemen stappen voor het gewenste resultaat. Want alleen “samen met medewerkers, klanten of externe partners wordt vooruitgang gerealiseerd.”
MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief