Organisaties geven minder prioriteit aan interne communicatie. Ze focussen meer op hun externe communicatie. Dat blijkt uit het trendonderzoek Interne Communicatie 2013.
Organisaties geven minder prioriteit aan interne communicatie. Ze focussen meer op hun externe communicatie. Dat blijkt uit het trendonderzoek Interne Communicatie 2013.
Zo'n 30% van de specialisten op het terrein van interne communicatie hebben hun budgetten zien teruglopen.
Het trendonderzoek Interne Communicatie is uitgevoerd door Universiteit Twente in samenwerking met het vakblad Communicatie en adviesbureau Involve.
Taken interne communicatie
Wat doet anno 2013 een specialist op het terrein van interne communicatie eigenlijk?
Taken interne communicatie:
1. Schrijven en voorbereiden van teksten (24%)
2. Adviseren bij actuele thema's (15%)
3. Adviseren over communicatiemiddelen (13%)
4. Ontwikkelen van intern communicatiebeleid (12%)
5. Adviseren bij veranderingen (12%)
6. Organiseren van bijeenkomsten en sessies (8%)
7. Stimuleren informele netwerken (6%)
8. Coachen/ondersteunen managers (5%)
9. Evalueren effect interne communicatie (4%)
10.Voorbereiden toespraken (3%)
Persoonlijk via de lijn
De meeste impact heeft persoonlijke communicatie via de lijn, vindt 62% van de deelnemers aan het onderzoek. 32% kiest voor de communicatiemiddelen en 6% voor de informele communicatie.
Als we naar de communicatiemiddelen kijken, verwachten de specialisten het meest van het intranet, het personeelsblad en de nieuwsbrief. Over het mededelingenbord, Yammer en Wiki's zijn zij minder enthousiast.
Thema's voor interne communicatie
En wat zijn dan de thema's binnen de organisatie waarover de communicatiespecialisten zich druk maken?
1. Organisatieverandering en reorganisatie (23%)
2. Kostenbewustzijn en bezuinigingen (19%)
3. Communicatiestructuur (18%)
4. Strategie en businessplannen (16%)
5. Het Nieuwe Werken (10%)
6. Nieuwbouw en verhuizing (7%)
7. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (5%)
Voorrang voor externe communicatie
In vergelijking met twee jaar geleden krijgt interne communicatie minder prioriteit en dalen de budgetten. Dat bedrijven voorrang geven aan de externe communicatie, met (potentiële) klanten, lijkt in deze tijd heel logisch.
Maar juist in krappe tijden is de communicatie met werknemers essentieel. En nu sociale media als Facebook en Twitter zo'n vlucht hebben genomen, is het ook belangrijk dat werknemers optimaal zijn geïnformeerd over de ontwikkelingen. Want alleen als zij goed zijn toegerust, kunnen zij als ambassadeurs communiceren over het bedrijf.