Bij meer dan 70% van Nederlandse organisaties gebruiken werknemers interne social media voor de onderlinge communicatie. Deze communicatie gaat doorgaans buiten het bestaande intranet om. En het management van de organisatie weet er vaak niet vanaf. Dat is tenminste de conclusie uit een onderzoek onder ruim 400 Nederlandse werkgevers. Het intranet is voor de meeste organisaties nog steeds het belangrijkste middel voor interne communicatie. Dat blijkt uit de Intranet Monitor 2011. Microbloggen Maar interne sociale media winnen snel aan populariteit onder werknemers. Dat geldt in het bijzonder voor microblogging. Het gaat hierbij om Twitter-achtige diensten waarmee medewerkers via de PC of hun mobiele telefoon hun collega's met korte updates informeren over de klussen waaraan zij werken. Volgens het onderzoek onder ruim 400 Nederlandse organisaties is microbloggen in 2011 dé communicatiefunctie binnen bedrijven. Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten zoals Yammer. Het microbloggen is daarmee een populairdere communicatietool dan het forum of het weblog. Het conventionele 'chatten' - in 2009 nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen - wordt nog slechts in 10% van de gevallen genoemd. Werknemers kiezen zelf Het onderzoek toont aan dat werknemers steeds vaker zelf de communicatiekanalen inrichten die ze nodig hebben. Wat ze thuis als handige internet-tools ontdekken, willen ze ook op hun werk kunnen gebruiken. Dat varieert van netwerksites als Hyves en Facebook, van Wiki's en Google docs om gezamenlijk aan documenten te werken, tot Twitter-achtige kanalen voor snelle communicatie. Werknemers kunnen dergelijke kanalen of groepen snel zelf inrichten. Daar hebben ze geen IT-ers bij nodig. En de meeste functies zijn doorgaans nog gratis ook. Vragen voor werkgevers Toch stellen deze nieuwe communicatiekanalen werkgevers voor vragen, die niet altijd eenvoudig te beantwoorden zijn. Hoe staat het met de beveiliging van de informatie die werknemers op deze manier uitwisselen? Leiden de nieuwe, informele communicatiekanalen tot uitholling van de bedrijfscommunicatie? En: moeten en kunnen werkgevers al die nieuwe communicatiemogelijkheden zelf aanbieden? Bijvoorbeeld door deze te integreren in hun eigen intranet?
Bij meer dan 70% van Nederlandse organisaties gebruiken werknemers interne social media voor de onderlinge communicatie.
Deze communicatie gaat doorgaans buiten het bestaande intranet om. En het management van de organisatie weet er vaak niet vanaf. Dat is tenminste de conclusie uit een onderzoek onder ruim 400 Nederlandse werkgevers.
Het intranet is voor de meeste organisaties nog steeds het belangrijkste middel voor interne communicatie. Dat blijkt uit de Intranet Monitor 2011.
Microbloggen
Maar interne sociale media winnen snel aan populariteit onder werknemers. Dat geldt in het bijzonder voor microblogging. Het gaat hierbij om Twitter-achtige diensten waarmee medewerkers via de PC of hun mobiele telefoon hun collega's met korte updates informeren over de klussen waaraan zij werken.
Volgens het onderzoek onder ruim 400 Nederlandse organisaties is microbloggen in 2011 dé communicatiefunctie binnen bedrijven. Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten zoals Yammer.
Het microbloggen is daarmee een populairdere communicatietool dan het forum of het weblog. Het conventionele 'chatten' - in 2009 nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen - wordt nog slechts in 10% van de gevallen genoemd.
Werknemers kiezen zelf
Het onderzoek toont aan dat werknemers steeds vaker zelf de communicatiekanalen inrichten die ze nodig hebben. Wat ze thuis als handige internet-tools ontdekken, willen ze ook op hun werk kunnen gebruiken. Dat varieert van netwerksites als Hyves en Facebook, van Wiki's en Google docs om gezamenlijk aan documenten te werken, tot Twitter-achtige kanalen voor snelle communicatie.
Werknemers kunnen dergelijke kanalen of groepen snel zelf inrichten. Daar hebben ze geen IT-ers bij nodig. En de meeste functies zijn doorgaans nog gratis ook.
Vragen voor werkgevers
Toch stellen deze nieuwe communicatiekanalen werkgevers voor vragen, die niet altijd eenvoudig te beantwoorden zijn.
Hoe staat het met de beveiliging van de informatie die werknemers op deze manier uitwisselen? Leiden de nieuwe, informele communicatiekanalen tot uitholling van de bedrijfscommunicatie?
En: moeten en kunnen werkgevers al die nieuwe communicatiemogelijkheden zelf aanbieden? Bijvoorbeeld door deze te integreren in hun eigen intranet?