Kwart zzp'ers mist opdrachten door handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer handhaven op schijnzelfstandigheid en dat leidt tot ongerustheid bij opdrachtgevers. Zij zijn een stuk voorzichtiger geworden bij het inhuren van zelfstandigen. Zzp’ers merken die terughoudendheid nu al, want een kwart is één of meer opdrachten misgelopen vanwege het opheffen van het handhavingsmoratorium.

Expert: Marion van Happen,  CEO van HeadFirst Group

Op dinsdag 1 oktober stemde de Tweede Kamer over moties die waren ingediend tijdens het tweeminutendebat over het zzp-dossier. Het is duidelijk dat de politiek veel belang hecht aan een 'zachte landing' bij de opheffing van het handhavingsmoratorium en dat zij het belang van de dialoog tussen de Belastingdienst, opdrachtgevers en zzp’ers onderstreept.

Opdrachtgevers worden voorzichtiger
“Dat is belangrijk”, stelt Van Happen, “omdat ongeveer 25 procent van de hoogopgeleide zzp’ers heeft aangegeven nu al één of meerdere opdrachten te zijn misgelopen in aanloop naar de opheffing van het handhavingsmoratorium. Bovendien verwacht 57 procent dat het in de toekomst moeilijker zal worden om opdrachten te vinden door de strengere handhaving.” Dat blijkt uit onderzoek door Headfirst Group waaraan 1.187 zelfstandig professionals deelnamen.

Volgens Van Happen bevestigen deze cijfers dat opdrachtgevers voorzichtiger worden met het inhuren van zelfstandigen. “In de praktijk zien wij dat opdrachtgevers vaak moeite hebben om te bepalen wanneer een zelfstandige ingehuurd kan worden voor een bepaalde opdracht. Dit leidt tot risicomijdend gedrag en minder opdrachten voor zelfstandigen. Dat mag niet het onbedoelde gevolg zijn van de handhaving op schijnzelfstandigheid.”

Behoefte aan duidelijke informatie
Tweederde van de ondervraagden zegt (zeer) goed op de hoogte te zijn van de opheffing van het handhavingsmoratorium. Tegelijkertijd geven honderden respondenten in hun open antwoorden aan dat zij behoefte hebben aan meer consistente en specifieke informatie om zich goed voor te bereiden op deze veranderingen.

“Het is nu aan de betrokken partijen om duidelijke voorlichting te geven en zowel opdrachtgevers als zelfstandigen goed te informeren. Gelukkig erkent het kabinet het belang van heldere communicatie,” aldus Van Happen.

HANDIGE TOOLS VOOR HR: Doe het samen met HR TOOLS & EXTRA'S

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?