Een jaar geleden, begon door de coronacrisis voor werkgevers en werknemers een groot gedwongen experiment met thuiswerken. Een jaar later, zijn de ervaringen zeker niet alleen maar positief. Onverwachte problemen zijn aan het licht gekomen, die werkgevers moeten oplossen met meer aandacht voor de weerbaarheid en het welzijn van hun personeel. Hierbij een overzicht uit verschillende bronnen met thuiswerkervaringen, probleempunten, wat we ervan geleerd hebben en praktische tips voor werkgevers en HR.
Ondanks de problemen die werknemers ervaren met thuiswerken, is er nog geen duidelijk effect te zien op hun betrokkenheid bij de werkgever, Maar de pandemie dreigt onderliggende pijnpunten wel uit te vergroten, blijkt uit diverse onderzoeken van HR-dienstverlener ADP, waaronder de Global Workplace Study van het ADP Research Institute. De verzamelde inzichten geven een beeld van de huidige situatie en bieden een doorkijkje naar de toekomst van werk en arbeidsrelaties.
Geef werknemers echte aandacht
Nederlandse werknemers waren voor de coronacrisis al niet erg betrokken bij hun werk. Slechts 12% van de Nederlandse werknemers voelt zich volledig betrokken bij de werkgever, tegenover 14% wereldwijd. Met de weerbaarheid, is het nog slechter gesteld. Waar wereldwijd 17% van de werknemers weerbaar is, is dit in ons land bijna de helft lager: 9%. Werkgevers moeten daarom de betrokkenheid en weerbaarheid van hun medewerkers goed in de gaten houden.
Tijdens de coronacrisis hadden sommige werknemers geen werk, terwijl anderen juist extra moesten overwerken en/of niet zeker waren van hun baan. Werkgevers staan daarom voor de opdracht om hun mensen nu en op langere termijn fysiek en mentaal overeind te houden. Daarnaast zouden werkgevers bijvoorbeeld hulp kunnen aanbieden bij financiële problemen bij hun werknemers thuis, want oprechte aandacht kan zorgen voor meer betrokkenheid.
Toekomst van de werkplek
Grote vraag is ook of thuiswerken een blijvertje is, of dat werknemers na de pandemie weer massaal naar kantoor gaan. ADP houdt er rekening mee dat de toekomst van de werkplek hybride is, waarbij werkgevers moeten nadenken over het doel van hun kantoor. Daarbij staat de vraag centraal of kantoor een plek is waar mensen achter hun bureau werken, of evolueert naar een ontmoetingsplaats waar werknemers af en toe een overleg hebben met collega’s of klanten?
De coronacrisis heeft laten zien dat thuiswerken prima kan en dat het niet altijd nodig is om elkaar fysiek op kantoor te ontmoeten. Maar niet alle werkgevers staan te juichen. Het is waarschijnlijk dat thuiswerken na de coronacrisis meer geaccepteerd zal zijn dan ooit tevoren, maar zeker niet de norm is, stelt ADP.
Hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen
Naast problemen met betrokkenheid en weerbaarheid van werknemers, leidt thuiswerken ook tot fysieke klachten, blijkt uit internationaal onderzoek (waaronder duizend Nederlandse kantoormedewerkers) van leverancier van kantoorartikelen Fellowes.
Meer dan de helft (55%) geeft aan thuis meer klachten te ervaren dan op kantoor. Daarbij wordt het meest geklaagd over een stijve nek (36%), hoofdpijn (31%) en vermoeide ogen (30%). Daarnaast komen stijve schouders (28%) veel voor, net als rugpijn (21%), Slechts 18 procent heeft nergens pijn door hun thuiswerkplek.
Werken op een eetkamerstoel
De klachten worden mede veroorzaakt omdat mensen op onmogelijke plekken werken. Zo werkt één op de vijf nog steeds aan de eettafel, op een eettafelstoel. Eén op de tien werkt ook aan de eettafel, maar dan wel op een andere stoel.
Inmiddels heeft het merendeel wel een aparte werkkamer (30%), of heeft een bureau in een andere kamer neergezet (24%). Minder populaire, maar wel genoemde, opties zijn zelfs werken op bed (4%) of op de vloer (3%).
Fysiek beter thuiswerken
Niet zo gek dus, dat 44 procent van de respondenten aangeeft ergonomischer en comfortabeler te kunnen werken op kantoor. Bijna nog belangrijker is het dat 40 procent zegt meer gemotiveerd te zijn op kantoor, hoewel 20 procent dit juist heeft bij thuiswerken. Qua productiviteit lijkt er niet al te veel verschil te zijn tussen de locaties waar gewerkt wordt, met 37 procent van de respondenten die zich productiever voelt op kantoor en 31 procent thuis.
Tips voor ergonomischer thuiswerken |
|
Geleerde lessen over thuiswerken
Waar thuiswerken eerst nog gezien werd als een manier om het werk eenvoudiger te maken, bijvoorbeeld om files te vermijden of bij ziekte, is het nu voor velen de norm. In een jaar tijd, is genoeg ervaring opgedaan voor HR-dienstverlener SD Worx Nederland om de lessen van een jaar thuiswerken te inventariseren.
Zo kan thuiswerken verbeteren |
Emotionele ondersteuning van collega’s |
Stel een vitaliteitscommissie in |
Laat waardering blijken |
Doe iets anders met schermvergaderen |