Loyaliteit medewerker is niet te koop
Werksfeer en ontwikkeling zijn belangrijker.
Werknemers aan de organisatie binden door met de geldbuidel te zwaaien, heeft niet het gewenste effect. Extra beloningen werken maar tijdelijk, terwijl medewerkers wel blijven als de werksfeer goed is en er voldoende ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau
Effectory op basis van ruim 175.000 uitspraken van medewerkers over werkbeleving.
De mate van beloning heeft maar weinig invloed op de loyaliteit van medewerkers. De correlatie tussen beloning en loyaliteit is slechts 24,2%. De belangrijke factoren die werknemers binden zijn: ontwikkelingsmogelijkheden, uitdagende werkzaamheden en de bedrijfscultuur. De correlatie tussen bedrijfscultuur en loyaliteit is relatief hoog, namelijk 46,3%.
Niet loyaler
De beloning van medewerkers moet ‘in de basis goed te zijn, maar verhogingen of bonussen gelden slechts als tijdelijke prikkel en niet als continue stimulans’, aldus Marc Sijtstra, directeur van Effectory.
Volgens Sijtstra wordt een medewerker die een bonus krijgt niet loyaler als er geen mogelijkheden zijn om zich te ontwikkelen, als het werk niet leuk is en als de werksfeer niet prettig is. Deze laatste factoren zijn veel belangrijker om medewerkers te binden.