'Maak recruitment-mailtjes persoonlijk'

Veel kandidaten laten hun CV achter op een vacaturesite of een netwerksite als Xing of LinkedIn. En natuurlijk mailen zij hun CV rechtstreeks naar een werkgever als ze in een bedrijf of een specifieke vacature zijn geïnteresseerd. Hoe vaak komt het niet voor dat een recruiter reageert met een standaard e-mail? Bas van de Haterd maakt zich hier kwaad over bij Marketingfacts. Zijn belangrijkste tip aan recruiters die per mail reageren naar kandidaten: maak je mail zo persoonlijk mogelijk. Dat kan op verschillende manieren. Allereerst natuurlijk door in de aanhef de kandidaat bij naam te noemen in plaats van een standaard 'beste sollicitant'. Verder door aan te geven hoe je aan het CV van de kandidaat kwam (van welke site bijvoorbeeld), door een persoon als afzender te nemen (inclusief naam, functie en contactgevens) en ook door een persoonlijk mailadres te gebruiken (jansen@recruitment.nl in plaats van info@recruitment.nl). Van de Haterd berekent dat een werving & selectiebureau voor een marketingfunctie al snel € 12.500 per plaatsing verdient. Natuurlijk kost het extra tijd om de mailtjes aan kandidaten te verbeteren. Maar: "de marge is hoog genoeg om daar wat extra tijd in te investeren."

Veel kandidaten laten hun CV achter op een vacaturesite of een netwerksite als Xing of LinkedIn. En natuurlijk mailen zij hun CV rechtstreeks naar een werkgever als ze in een bedrijf of een specifieke vacature zijn geïnteresseerd. Hoe vaak komt het niet voor dat een recruiter reageert met een standaard e-mail? Bas van de Haterd maakt zich hier kwaad over bij Marketingfacts.

Zijn belangrijkste tip aan recruiters die per mail reageren naar kandidaten: maak je mail zo persoonlijk mogelijk. Dat kan op verschillende manieren. Allereerst natuurlijk door in de aanhef de kandidaat bij naam te noemen in plaats van een standaard 'beste sollicitant'. Verder door aan te geven hoe je aan het CV van de kandidaat kwam (van welke site bijvoorbeeld), door een persoon als afzender te nemen (inclusief naam, functie en contactgevens) en ook door een persoonlijk mailadres te gebruiken (jansen@recruitment.nl in plaats van info@recruitment.nl).

Van de Haterd berekent dat een werving & selectiebureau voor een marketingfunctie al snel € 12.500 per plaatsing verdient. Natuurlijk kost het extra tijd om de mailtjes aan kandidaten te verbeteren. Maar: "de marge is hoog genoeg om daar wat extra tijd in te investeren."

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?