Niet alle werknemers zijn helemaal integer op hun werk. Want 28% van de Nederlanders heeft ooit iets heeft gestolen op het werk. Daarnaast is voor 22% het beleid van de werkgever bij diefstal op de werkvloer onduidelijk. Hierdoor heeft 1 op de 5 werknemers geen concreet beeld van de gevolgen voor hun arbeidsovereenkomst bij diefstal. Dit benadrukt het belang van duidelijke richtlijnen om diefstal te voorkomen.
Dat zijn uitkomsten van onderzoek door rechtsbijstandverzekeraar ARAG onder 1.500 respondenten.
Gebrek aan duidelijk diefstalbeleid op de werkvloer
Een duidelijk diefstalbeleid ontbreekt regelmatig op de werkvloer, waardoor werknemers hun eigen conclusies trekken. Zo denkt 41% van de ondervraagden dat het geen diefstal is als spullen worden meegenomen die anders zouden worden weggegooid. Daarnaast gelooft 20% van de Nederlanders dat het is toegestaan om kleine bureauspullen zoals pennen en papier zonder toestemming mee te nemen.
“We weten allemaal dat je geen geld uit de kassa mag meenemen, maar het mee naar huis nemen van kantoorspullen of artikelen die niet meer verkocht kunnen worden, wordt gemakkelijker geaccepteerd. Toch mag je in principe niks meenemen zonder toestemming van de werkgever,” aldus Céline de Vries, jurist bij ARAG.
Duidelijke regels op de werkvloer
“Wat mag je wel en niet mee naar huis nemen zonder toestemming? In de praktijk merk ik dat werknemers vaak niet weten wat onder diefstal op het werk valt. Werkgevers hebben de taak om duidelijkheid te scheppen met een diefstalbeleid, zodat werknemers weten waar ze aan toe zijn. Dit voorkomt verwarring en mogelijke geschillen. Mocht het toch escaleren tot een rechtszaak, dan zal een rechter zwaar wegen hoe het diefstalbeleid is gecommuniceerd,” zegt De Vries.
Afwegingen bij ontslag
Een diefstalbeleid is echter niet de enige factor bij de beoordeling van een ontslag op staande voet. “De aard van het meegenomen voorwerp, het functioneren van de werknemer en persoonlijke omstandigheden spelen ook een rol. Diefstalbeleid alleen is niet voldoende voor ontslag,” benadrukt De Vries.
Een bekend voorbeeld is de rechtszaak van een werknemer bij Action die op staande voet werd ontslagen na het meenemen van een plastic tasje zonder te betalen. De kantonrechter oordeelde dat, hoewel de werknemer in strijd handelde met het zero tolerance beleid, ontslag een te zware straf was gezien zijn leeftijd en persoonlijke omstandigheden.
Grijs gebied bij diefstal
Er is vaak sprake van een grijs gebied. Het onderzoek van ARAG toont aan dat 1 op de 3 Nederlanders ooit bureauspullen zonder toestemming heeft meegenomen, en een vijfde neemt wel eens eten of drinken mee naar huis. Maar zonder goedkeuring apparatuur meenemen? Dat heeft 91% van de respondenten nooit gedaan.
“Het kan onschuldig lijken om eigendommen met geringe waarde mee naar huis te nemen, maar er kunnen consequenties aan verbonden zijn. Situaties variëren, van rechtszaken zoals bij Action tot gevallen waarin een werknemer wél ontslagen kon worden voor het stelen van een flesje water. Realiseer je als werknemer dat duidelijke regels betekenen dat overtredingen gevolgen kunnen hebben voor je dienstverband,” zegt De Vries.
Bijna de helft van de respondenten (48%) vindt dat werknemers eerst een waarschuwing moeten krijgen voor elke vorm van diefstal en pas bij herhaling mogen worden ontslagen. “Het is essentieel voor zowel werkgever als werknemer dat er een duidelijk beleid is en dat hierover gecommuniceerd wordt. Leg ook uit waarom een zero tolerance beleid wordt gehanteerd en ga in gesprek om problemen op de werkvloer te voorkomen.”