Hoewel de lonen in Nederland licht zijn gedaald, neemt de tevredenheid over het loon toe. Naast het gebruikelijke loon keren meer werkgevers bonussen uit. Daarmee zet de trend om flexibel te belonen verder door.
Dit blijkt uit de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index. De rapportage komt tot stand in samenwerking met de FNV en de Universiteit van Amsterdam en geeft inzicht in de loonontwikkeling en arbeidsmarkt in Nederland. In Nederland namen ongeveer 260.000 respondenten deel aan het onderzoek.
Lonen iets afgenomen, bonussen gestegen
In 2014 zijn de lonen in Nederland stabiel, maar wel 1,4 procent lager ten opzichte van 2013. Het gemiddelde bruto uurloon nam van € 14,60 in 2013 af naar € 14,40. Verder namen in iedere sector de bonussen toe. Vooral veel medewerkers in het onderwijs en de gezondheidszorg ontvingen een eindejaar bonus (respectievelijk 65 en 58 procent in 2014 tegenover 36 en 37 procent in 2013). Een 13e maand werd het vaakst uitgekeerd in de financiële sector. Waar in 2013 6 procent van de medewerkers een 13e maand ontving, is dit aantal in 2014 opgelopen tot 14 procent.
Paulien Osse, directeur van Loonwijzer, vindt het opvallend dat het aantal bonussen fors gestegen is, terwijl het loon is gedaald. “Het lijkt er op dat werkgevers met het oog op economisch herstel een vaste verhoging niet aandurven, maar dat ze de medewerkers op een flexibelere manier willen belonen”. Gian Zandonà, Managing Director van Monsterboard.nl ziet in de resultaten een trend van flexibel belonen. “Je kunt spreken van een nieuwe realiteit waarin zowel werkgevers en werknemers hun balans moeten vinden”.
Loonstijging in horeca, onderwijs en agrarische sector
In de horeca & het toerisme (+2,9 procent) en in de agrarische sector (+2,3 procent) steeg het bruto uurloon ten opzichte van 2013 het meest, het onderwijs liet met +0,6 procent een lichte stijging zien.
Gemiddeld bruto uurloon per sector |
2013 |
2014 |
% verschil |
Agrarische sector |
€12,80 |
€13,10 |
+2.3% |
Bouw en techniek |
€14,90 |
€14,40 |
-3.4% |
Onderwijs |
€16,40 |
€16,50 |
+0.6% |
Financiële sector |
€15,20 |
€14,80 |
-2.6% |
Gezondheidszorg |
€14,40 |
€14,40 |
0.0% |
Horeca & toerisme |
€10,40 |
€10,70 |
+2.9% |
IT & Telecom |
€15,10 |
€14,70 |
-2.6% |
Juridische sector |
€14,90 |
€14,40 |
-3.4% |
Marketing & communicatie |
€15,00 |
€15,00 |
0.0% |
Productiesector |
€16,30 |
€15,70 |
-3.7% |
Transport & logistiek |
€13,30 |
€13,30 |
0.0% |
Totaal |
€14,60 |
€14,40 |
-1.4% |
In de productiesector (-3,7 procent), de bouw & techniek (-3,4 procent) en de juridische sector (-3,4 procent) daalde het loon juist en in de gezondheidszorg en de transport & logistiek bleef het gelijk. Het gemiddelde bruto uurloon is in Nederland het hoogst in het onderwijs (€ 16,50) en de productiesector (€ 15,70). In de horeca & het toerisme wordt met een gemiddeld uurloon van € 10,70 het minst verdiend. Ondanks dat het loon in deze sector laag is, is het aantal medewerkers met een minimumloon gezakt van 22 naar 18 procent.
Loonsverhoging en tevredenheid
In de marketing & communicatie verwacht een grote meerderheid van 82 procent een loonsverhoging in 2015. Dat is 39 procent meer dan een jaar eerder. Ook in de agrarische sector denken veel medewerkers (57 procent) meer loon te krijgen in 2015. In het onderwijs (42 procent), de transport & logistiek (42 procent) en de gezondheidszorg (39 procent) is de verwachting op een loonsverhoging het laagst.
Loontevredenheid per sector |
2013 |
2014 |
% verschil |
Agrarische sector |
25% |
22% |
-3% |
Bouw & techniek |
28% |
26% |
-2% |
Onderwijs |
30% |
40% |
+10% |
Financiële sector |
38% |
38% |
0% |
Gezondheidszorg |
33% |
35% |
+2% |
Horeca & toerisme |
23% |
24% |
+1% |
IT & Telecom |
32% |
39% |
+7% |
Productiesector |
36% |
38% |
+2% |
Juridische sector |
36% |
36% |
0% |
Marketing & communicatie |
31% |
46% |
+15% |
Transport & logistiek |
27% |
34% |
+7% |
In de meeste sectoren nam de loontevredenheid ondanks een lichte loondaling toch toe. In de sector marketing & communicatie is men het meest tevreden, 46 procent van de medewerkers is content met hun loon. Dit is een stijging van 15 procent ten opzichte van 2013. Marketing & communicatie wordt gevolgd door het onderwijs met een tevredenheid van 40 procent. In de agrarische sector (22 procent) en de horeca & toerisme (24 procent) zijn medewerkers het minst tevreden over hun salarisstrook.