Meer optimisme ondanks hogere werkloosheid

In absolute aantallen, telt Nederland nu meer werklozen dan ooit. Werkloosheid blijft dan ook de grootste bron van zorg. Maar toch zijn consumenten iets optimistischer geworden over hun eigen portemonnee.

Het vertrouwen van consumenten zet deze maand een stap in de goede richting, maar er is meer nodig om de consumptie te laten stijgen. Positief daarbij is het bericht van het CBS dat de huizenprijzen nog wel dalen, maar dat meer mensen het nu aantrekkelijker vinden om een huis te kopen.

De grootste angst van Nederlanders is dreigende werkloosheid: zeven op de tien (70%) vindt werkloosheid de grootste economische zorg. Dat meldt het ING Economisch Bureau aan de hand van onderzoek onder gemiddeld 60.800 respondenten per dag.

Iets meer vertrouwen
Consumenten vinden nog altijd dat de economie er niet best voorstaat, maar de stemming is minder slecht dan vorige maand. Driekwart (75%) van de respondenten bestempelt de huidige economische situatie als matig tot zeer slecht. Slechts één op de dertien (7%) vindt dat economie er nu redelijk tot zeer goed voorstaat. Hoewel het vertrouwen dus per saldo nog altijd erg laag is, zet het vertrouwen wel een stapje in de goede richting (van -70 naar -67 nu).

Ook uit cijfers van het CBS blijkt dat consumenten minder pessimistisch zijn dan de afgelopen twee maanden, waarin wel een historisch dieptepunt te noteren viel.

Meer optimisme over eigen geld
Van de respondenten verwacht een op de zeven (14%) de komende zes maanden een verbetering van zijn of haar financiële situatie. Ruim de helft (52%) verwacht er juist op achteruit te gaan. Per saldo blijft de stemming over de eigen portemonnee dus nog altijd negatief, maar in iets mindere mate dan de afgelopen paar maanden.

Ondanks dat het vertrouwen in de goede richting beweegt, is het nog veel te vroeg om te denken dat consumenten en masse veel extra zullen gaan uitgeven. Daarvoor is de stijging van het vertrouwen nog te beperkt. Bovendien zijn er momenteel nog te veel dingen die de stemming bederven en/of consumenten in het ongewisse laten.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?