MKB zoekt vooral informatie op internet
Kleine bedrijven laten kansen liggen.
Bijna alle MKB-bedrijven (95 procent) hebben toegang tot internet. Erg innovatief zijn de kleinere bedrijven niet met het wereldwijde web. Ze maken voornamelijk gebruik van e-mail en gebruiken internet om informatie te zoeken. Daarmee laten ze veel kansen liggen, vindt onderzoeksinstituut
EIM.
Of kleinere bedrijven wel of niet innovatief zijn op internet, hangt meestal af van de eigenaar of manager van het bedrijf. Als die het niet ziet zitten, gebeurt er maar weinig. Daarnaast spelen de bedrijfstak en de producten een grote rol. Het is voor bepaalde producten of diensten eenvoudiger om activiteiten via internet te ontplooien dan voor andere.
Best vernieuwend
In de meeste sectoren vindt 60 procent van de bedrijven dat ze zelf best vernieuwend bezig zijn. Opvallend is wel dat het verbeteren of vernieuwen van interne bedrijfsprocessen, de basis van innovatie, daar behoorlijk bij achterblijft.
Vernieuwing van producten, diensten of bedrijfsprocessen wordt namelijk vaak maar door iets meer dan de helft van de bedrijven gedaan.
Informatie zoeken
Bedrijven uit het MKB gebruiken internet vooral om e-mail te sturen (bijna 96 procent), informatie te zoeken (bijna 95 procent) en om betalingen te doen (ruim 85 procent). Opvallend is dat meer bedrijven informatie zoeken dan informatie verstrekken, want slechts 71 procent verstrekt informatie over het bedrijf via internet.
In verhouding tot andere genoemde activiteiten, blijft het aantal bedrijven dat producten of diensten verkoopt via internet, steken op 37 procent. Slechts 1 procent van de bedrijven geeft aan helemaal niets met internet te doen.