Nieuwe opzet voor Monitor beste recruitmentsite

Na de luidruchtige kritiek op de Beste recruitmentsite 2007 heeft Intelligence Group gekozen voor een nieuwe opzet van de Nationale monitor Beste Recruitmentsite 2008. In de aanloop naar de verkiezing van de Beste recruitmentsite 2008 zullen Hanneke van Brummelen en Elke Poulissen van Intelligence Group voor Personeelslog regelmatig verslag doen van hun bevindingen. In deze eerste aflevering leggen zij in grote lijnen de nieuwe opzet uit van de Nationale Monitor. In de afgelopen twee weken zijn we gestart met het analyseren van ruim 350 recruitmentsites. In de eerste fase van ons onderzoek ‘Nationale Monitor beste recruitmentsite 2008’ beoordelen we deze sites op 52 functionele aspecten. Intelligence Group scant de sites aan de hand van de Recruitment Site Scan 2008. Ten opzichte van vorig jaar hebben we de scan grondig herzien. De aanleiding hiervoor was de discussie die ontstond na de uitslag van vorig jaar. De recruitmentsite van ING kwam uit als beste uit het onderzoek van 2007. Deze uitverkiezing vond men op verschillende blogs opmerkelijk, mede door het feit dat Marc Drees toentertijd op Expand.nl in zijn analyse van de recruitmentsites van grote bedrijven felle kritiek uitte op de site, en met name de backoffice, van ING. Minimale eisen om te kunnen winnen De vernieuwde scan toetst de recruitmentsite op cruciale aspecten, vijf hoofddimensies en twee extra dimensies. Een belangrijk verschil met het onderzoek uit 2007 is de toevoeging van de dimensie ‘cruciale aspecten’. Deze dimensie bestaat uit zeven aspecten waaraan een recruitmentsite minimaal moet voldoen om in aanmerking te komen voor de titel beste recruitmentsite van 2008. Hieronder vallen onder andere aspecten als ‘de mogelijkheid om online te solliciteren’ en ‘informatie over arbeidsvoorwaarden’ en ‘duidelijk vindbaar vanaf de homepage van het bedrijf’. Ook sfeerimpressie valt hieronder. Immers, eigenlijk iedereen is benieuwd hoe het er bij een potentiële werkgever aan toe gaat: hoe gaan collega’s met elkaar om? Zijn er activiteiten naast het werk? Waar staat het kantoor waar ik ga werken, op een saai industrieterrein of op loopafstand van bruisend Amsterdam? IG! baseert deze aspecten op basis van (inter)nationale onderzoeken en het Arbeidsmarkt GedragOnderzoek (AGO). Vijf hoofddimensies De belangrijkste criteria waarop de sites worden beoordeeld, zijn verdeeld over vijf hoofddimensies. De dimensie werkomgeving/werkgever beoordeelt onder andere of er op de site testimonials van medewerkers te vinden zijn waardoor een potentiële werknemer een gevoel krijgt wat werken voor de organisatie inhoudt. Onder de hoofddimensie werkaanbod/carrière vallen onder andere meetbare aspecten als de hoeveelheid informatie die gegeven wordt over ontwikkelingsmogelijkheden en carrièreperspectieven. Uiteraard worden ook de toegankelijkheid en de sollicitatiemogelijkheden op de recruitmentsite onder de loep genomen. Hoe ‘vriendelijk’ is de organisatie hier voor de aanstaande sollicitant? De hoofddimensie contactmogelijkheden meet onder meer hoe kandidaten met de organisatie in contact kunnen komen bijvoorbeeld kennis te maken (bijvoorbeeld met een evenementenagenda). De twee extra dimensies richten zich op de beoordeling van originaliteit en recruitment 2.0. Hoe heeft de organisatie haar recruimentsite aangepast aan de ontwikkelingen van Web 2.0? Speelt zij in op trends en verleidt zij haar potentiële nieuwe medewerkers tot interactiviteit bijvoorbeeld met een game, test of poll? Employer branding & backoffice Het onderzoek blijft dit jaar niet beperkt tot het functioneel beoordelen van de recruitmentsite. Ook de vormgeving/algemene indruk die de site achterlaat en het functioneren van het backoffice zijn dit jaar bepalend wie de winnaar wordt. De tweede fase van het onderzoek kent een effectiviteitsmeting en heeft een ‘employer brandings’ component. Hiervoor worden verschillende beoordelingsmethodieken gebruikt, variërend van publieksonderzoeken tot en met een vakjury die het eindoordeel mag gaan geven. Meer over deze fase van het onderzoek lees je binnenkort bij Personeelslog. Meedoen? Ook weten hoe jouw recruitmentsite scoor op deze site? Aanmelden voor het onderzoek kan tot eind januari. Stuur een mailtje aan hanneke@intelligence-group.nl of elke@intelligence-group.nl. Serie over Beste Recruitmentsite 2008 Meer artikelen van Hanneke van Brummelen en Elke Poulissen over de Monitor Beste recruitmentsite 2008 vind je in dit overzicht.

Nationale Monitor Beste recruitmentsite 2008Na de luidruchtige kritiek op de Beste recruitmentsite 2007 heeft Intelligence Group gekozen voor een nieuwe opzet van de Nationale monitor Beste Recruitmentsite 2008.
In de aanloop naar de verkiezing van de Beste recruitmentsite 2008 zullen Hanneke van Brummelen en Elke Poulissen van Intelligence Group voor Personeelslog regelmatig verslag doen van hun bevindingen. In deze eerste aflevering leggen zij in grote lijnen de nieuwe opzet uit van de Nationale Monitor.

In de afgelopen twee weken zijn we gestart met het analyseren van ruim 350 recruitmentsites. In de eerste fase van ons onderzoek ‘Nationale Monitor beste recruitmentsite 2008’ beoordelen we deze sites op 52 functionele aspecten. Intelligence Group scant de sites aan de hand van de Recruitment Site Scan 2008. Ten opzichte van vorig jaar hebben we de scan grondig herzien.
De aanleiding hiervoor was de discussie die ontstond na de uitslag van vorig jaar. De recruitmentsite van ING kwam uit als beste uit het onderzoek van 2007. Deze uitverkiezing vond men op verschillende blogs opmerkelijk, mede door het feit dat Marc Drees toentertijd op Expand.nl in zijn analyse van de recruitmentsites van grote bedrijven felle kritiek uitte op de site, en met name de backoffice, van ING.

Minimale eisen om te kunnen winnen
De vernieuwde scan toetst de recruitmentsite op cruciale aspecten, vijf hoofddimensies en twee extra dimensies. Een belangrijk verschil met het onderzoek uit 2007 is de toevoeging van de dimensie ‘cruciale aspecten’.
Deze dimensie bestaat uit zeven aspecten waaraan een recruitmentsite minimaal moet voldoen om in aanmerking te komen voor de titel beste recruitmentsite van 2008. Hieronder vallen onder andere aspecten als ‘de mogelijkheid om online te solliciteren’ en ‘informatie over arbeidsvoorwaarden’ en ‘duidelijk vindbaar vanaf de homepage van het bedrijf’. Ook sfeerimpressie valt hieronder. Immers, eigenlijk iedereen is benieuwd hoe het er bij een potentiële werkgever aan toe gaat: hoe gaan collega’s met elkaar om? Zijn er activiteiten naast het werk? Waar staat het kantoor waar ik ga werken, op een saai industrieterrein of op loopafstand van bruisend Amsterdam? IG! baseert deze aspecten op basis van (inter)nationale onderzoeken en het Arbeidsmarkt GedragOnderzoek (AGO).

Vijf hoofddimensies
De belangrijkste criteria waarop de sites worden beoordeeld, zijn verdeeld over vijf hoofddimensies. De dimensie werkomgeving/werkgever beoordeelt onder andere of er op de site testimonials van medewerkers te vinden zijn waardoor een potentiële werknemer een gevoel krijgt wat werken voor de organisatie inhoudt.
Onder de hoofddimensie werkaanbod/carrière vallen onder andere meetbare aspecten als de hoeveelheid informatie die gegeven wordt over ontwikkelingsmogelijkheden en carrièreperspectieven. Uiteraard worden ook de toegankelijkheid en de sollicitatiemogelijkheden op de recruitmentsite onder de loep genomen. Hoe ‘vriendelijk’ is de organisatie hier voor de aanstaande sollicitant?
De hoofddimensie contactmogelijkheden meet onder meer hoe kandidaten met de organisatie in contact kunnen komen bijvoorbeeld kennis te maken (bijvoorbeeld met een evenementenagenda).

De twee extra dimensies richten zich op de beoordeling van originaliteit en recruitment 2.0. Hoe heeft de organisatie haar recruimentsite aangepast aan de ontwikkelingen van Web 2.0? Speelt zij in op trends en verleidt zij haar potentiële nieuwe medewerkers tot interactiviteit bijvoorbeeld met een game, test of poll?

Employer branding & backoffice
Het onderzoek blijft dit jaar niet beperkt tot het functioneel beoordelen van de recruitmentsite. Ook de vormgeving/algemene indruk die de site achterlaat en het functioneren van het backoffice zijn dit jaar bepalend wie de winnaar wordt.
De tweede fase van het onderzoek kent een effectiviteitsmeting en heeft een ‘employer brandings’ component. Hiervoor worden verschillende beoordelingsmethodieken gebruikt, variërend van publieksonderzoeken tot en met een vakjury die het eindoordeel mag gaan geven. Meer over deze fase van het onderzoek lees je binnenkort bij Personeelslog.

Meedoen?
Ook weten hoe jouw recruitmentsite scoor op deze site? Aanmelden voor het onderzoek kan tot eind januari. Stuur een mailtje aan hanneke@intelligence-group.nl of elke@intelligence-group.nl.

Serie over Beste Recruitmentsite 2008
Meer artikelen van Hanneke van Brummelen en Elke Poulissen over de Monitor Beste recruitmentsite 2008 vind je in dit overzicht.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?