Onderzoek: Jongeren vertrekken bij morele mismatch met werk

Jongvolwassen werknemers (tot 34 jaar) vinden de juiste maatschappelijke visie van hun werkgever heel belangrijk. Bijna tweederde overweegt zelfs op te zeggen wanneer deze visie niet overeenkomt met hun eigen waarden. Jonge leidinggevenden ervaren ook ‘morele stress’ door de spanning tussen hun eigen opvattingen en de visie van hun werkgever. Bijna de helft van hen is terughoudend om openlijk te spreken over hun maatschappelijke betrokkenheid, uit angst voor kritiek van de werkgever. Voor werkgevers biedt dit een kans om jongere werknemers te betrekken bij de sociaal-maatschappelijke doelen van de organisatie.

Dat zijn bevindingen uit nieuw onderzoek van trainingsinstituut de Baak, in samenwerking met Motivaction. Het onderzoek laat zien dat jonge leidinggevenden extra druk ervaren om thema’s als diversiteit, inclusie en duurzaamheid goed toe te passen in hun werk.

Jonge leidinggevenden zetten zich onder druk
Veel jongvolwassen leidinggevenden voelen de noodzaak om maatschappelijk verantwoorde keuzes te maken, maar ervaren dat dit niet altijd haalbaar is. Deze spanning, ook wel “morele stress” genoemd, ontstaat wanneer ze weten wat ethisch juist is, maar niet de middelen hebben om daarnaar te handelen. Dit kan hen mentaal zwaar belasten. Ongeveer 44% van hen voelt zich dan ook geremd om openlijk te spreken over hun maatschappelijke acties, uit angst voor kritiek.

In tegenstelling tot hun oudere collega’s – van wie slechts 14% dit ervaart – voelt deze groep de druk om altijd het goede voorbeeld te geven. Godfried IJsseling van de Baak licht toe: “Jonge managers voelen een spanning tussen hun persoonlijke waarden en wat er van hen verwacht wordt. Die druk komt voort uit de eisen van de organisatie en de maatschappelijke thema’s die zij belangrijk vinden, zoals de klimaatcrisis.”

Belang van moreel leiderschap en motivatie bij werknemers
Voor veel jongere werknemers is moreel leiderschap een belangrijke motivatie. In het onderzoek geeft 67% van hen aan zich gemotiveerd te voelen als hun leidinggevende een visie heeft waar ze zich in kunnen vinden. Wanneer dat ontbreekt, voelt 55% zich juist gedemotiveerd.

De wens om een positieve impact te maken is voor jongvolwassenen belangrijker geworden dan salaris alleen. Ze willen actief bijdragen aan het hogere doel van het bedrijf en verwachten betrokken te worden bij besluitvorming. Werkgevers die deze aandachtspunten meenemen in hun strategisch HR-beleid, kunnen hun organisatie aantrekkelijker maken voor jongere generaties die niet alleen voor een salaris komen, maar ook om maatschappelijke impact te maken.

Aandachtspunten jongvolwassen werknemers voor werkgevers:

Transparantie en visie: Zorg dat de organisatie een heldere maatschappelijke visie heeft en communiceer deze openlijk. Het helpt om jongere werknemers aan het bedrijf te binden wanneer zij weten dat de visie aansluit bij hun persoonlijke waarden.

Ondersteuning voor jonge leidinggevenden: Jongere managers hebben vaak te maken met morele stress. Bespreek openlijk de verwachtingen rondom maatschappelijke thema’s en geef hen de middelen en het vertrouwen om hun visie te uiten.

Praat met je werknemers: Jongvolwassenen willen betrokken worden bij de besluitvorming. Organiseer regelmatig gesprekken om hun wensen en behoeften te horen, zodat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Betrek jonge medewerkers bij de doelen voor de toekomst, waarbij sociaal-maatschappelijk ondernemen uitgangspunt kan zijn.

Actie boven woorden: Jongere werknemers willen dat maatschappelijke waarden in praktijk worden gebracht. Zorg ervoor dat acties zichtbaar zijn en meer zijn dan alleen een boodschap.

Biedt ruimte aan (eigen) initiatief: Maak mogelijk dat (binnen de bandbreedte van de waarden van de organisatie) werknemers eigen initiatieven kunnen nemen om verbeteringen aan te brengen in het sociaal-maatschappelijk handelen van de organisatie. Sta open voor vernieuwing, die ook kansen en profijt kan bieden voor de organisatie.


SRATEGISCH HR-BELEID: Model HR-beleidsplan met voorbeeld

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 466 exclusieve vakartikelen en 288 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?