Onderzoek online over rol van kranten op arbeidsmarkt

Kiest werkzoekende dagblad met meest relevante vacatures?

Wat is in dit internet-tijdperk de rol nog van wervingsadvertenties in kranten? Dagbladuitgevers moeten flink bezuinigen omdat de lucratieve markt van de papieren personeelsadvertenties flink afneemt. De rol van kranten is zeker nog niet uitgespeeld. Maar wat die nu precies inhoudt, gaat arbeidsmarkt-adviesbureau Intelligence Group onderzoeken.

Het onderzoek richt zich op het keuzeproces en het gebruik van gratis en betaalde dagbladen. Recruiters weten het vaak wel: een financiële vacature zet je in de Telegraaf, terwijl zorgvacatures het domein zijn van de Volkskrant. Het onderzoek moet aanwijzingen geven of lezers ook een bewuste keuze maken voor een bepaalde krant, wanneer ze op zoek zijn naar een baan.

Verder wil het onderzoek uitsluitsel geven op de vraag of werkzoekenden weten wanneer speciale carrière-uitgaven in de kranten verschijnen. Ook wordt de rol van gratis kranten op de vacaturemarkt bekeken.

Inzicht voor werkgevers
De onderzoeksresultaten moeten werkgevers beter inzicht geven in het effectief benutten van dagbladen voor personeelswerving.

Het onderzoek bestaat uit een grootschalig kwantitatief gedeelte, aangevuld met een aantal 'focus groups' onder dagbladlezers. De eerste resultaten van het onderzoek worden eind 2008 verwacht.

De online vragenlijst is te vinden op www.nationaledagbladenquete.nl.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?