Online identiteit checken

Steeds meer sporen laten we na op het internet: via netwerksites als Hyves, LinkedIn en Flickr en datingsites, via een eigen weblog, maar ook via reacties die we op andere sites geven. Passen deze voetstappen op internet bij het beeld dat we graag van onszelf presenteren bij toekomstige werkgevers of opdrachtgevers? Steeds meer mensen maken zich zorgen over hun online imago. Vooral in Amerika zijn er inmiddels bedrijven die mensen helpen hun reputatie op internet op te vijzelen; zoals Defend My Name en Reputation Defender. Bezoedeld imago In Nederland zijn we nog niet zover. Sinds kort is er Wat vind ik van jou. Dit initiatief brengt overigens vooral in kaart wat er allemaal over je te vinden is via internet. "Zeg me wie je bent, dan vertel ik hoe je op andere overkomt online. En je krijgt tips hoe je aan een authentieker en sterker personal brand kunt bouwen", aldus de site. Trouwfoto's Wie zich ervan bewust is dat opdrachtgevers en recruiters veel, heel veel over hem of haar kan vinden via Google of via een personenzoekmachine als Wieowie, kan heel wat te piekeren hebben. Wat vind ik van jou speelt handig in op deze zorgen. "Correspondeert de manifestatie van je ik wel met je echte uitstraling en persoonlijkheid?" Of "Heb je wel eens getest wat je trouwfoto’s op Hyves voor je merk doen?" Identity check Via de site kunnen dagelijks maximaal 5 kandidaten gratis een online identity check laten doen. Zij vullen hiervoor een formulier in met kerngegevens. Ook geven zij aan hoe zij graag hebben dat mensen hen zien. Op basis van deze informatie bekijken echte mensen of de opgegeven persoonsbeschrijving past bij het beeld dat deze 'checkers' online krijgen. Als het gewenste imago en informatie op internet niet matchen, geeft Wat vind ik van jou een beschrijving van waar het aan schort. Uiteindelijk is het aan de kandidaat om zelf zijn informatie op internet aan te passen. Voor mensen die een slechte online reputatie hebben, bijvoorbeeld omdat ze overal en nergens vervelende reacties hebben achtergelaten, zal Wat vind ik van jou doorgaans geen afdoende oplossing bieden. Anderen kan Wat vind ik van jou een leerzame, online spiegel voorhouden.

Online identiteit checken bij Watvindikvanjou.nlSteeds meer sporen laten we na op het internet: via netwerksites als Hyves, LinkedIn en Flickr en datingsites, via een eigen weblog, maar ook via reacties die we op andere sites geven.

Passen deze voetstappen op internet bij het beeld dat we graag van onszelf presenteren bij toekomstige werkgevers of opdrachtgevers?

Steeds meer mensen maken zich zorgen over hun online imago. Vooral in Amerika zijn er inmiddels bedrijven die mensen helpen hun reputatie op internet op te vijzelen; zoals Defend My Name en Reputation Defender.

Bezoedeld imago
In Nederland zijn we nog niet zover. Sinds kort is er Wat vind ik van jou.
Dit initiatief brengt overigens vooral in kaart wat er allemaal over je te vinden is via internet.
"Zeg me wie je bent, dan vertel ik hoe je op andere overkomt online. En je krijgt tips hoe je aan een authentieker en sterker personal brand kunt bouwen", aldus de site.

Trouwfoto's
Wie zich ervan bewust is dat opdrachtgevers en recruiters veel, heel veel over hem of haar kan vinden via Google of via een personenzoekmachine als Wieowie, kan heel wat te piekeren hebben.
Wat vind ik van jou speelt handig in op deze zorgen. "Correspondeert de manifestatie van je ik wel met je echte uitstraling en persoonlijkheid?" Of "Heb je wel eens getest wat je trouwfoto’s op Hyves voor je merk doen?"

Identity check
Via de site kunnen dagelijks maximaal 5 kandidaten gratis een online identity check laten doen. Zij vullen hiervoor een formulier in met kerngegevens. Ook geven zij aan hoe zij graag hebben dat mensen hen zien.
Op basis van deze informatie bekijken echte mensen of de opgegeven persoonsbeschrijving past bij het beeld dat deze 'checkers' online krijgen. Als het gewenste imago en informatie op internet niet matchen, geeft Wat vind ik van jou een beschrijving van waar het aan schort.

Uiteindelijk is het aan de kandidaat om zelf zijn informatie op internet aan te passen.

Voor mensen die een slechte online reputatie hebben, bijvoorbeeld omdat ze overal en nergens vervelende reacties hebben achtergelaten, zal Wat vind ik van jou doorgaans geen afdoende oplossing bieden. Anderen kan Wat vind ik van jou een leerzame, online spiegel voorhouden.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?