Ouders een dagje mee naar het werk?

Eenderde van de Nederlandse ouders heeft geen idee wat het werk van hun kinderen inhoudt. Om “de generatiekloof tussen ouders en kinderen te overbruggen” introduceert netwerksite LinkedIn de ‘Bring In Your Parents Day‘. Maakt LinkedIn zich zorgen om de familieverhoudingen of is er iets anders aan de hand?

Eenderde van de Nederlandse ouders heeft geen idee wat het werk van hun kinderen inhoudt. Om "de generatiekloof tussen ouders en kinderen te overbruggen" introduceert netwerksite LinkedIn de 'Bring In Your Parents Day'.

Maakt LinkedIn zich zorgen om de familieverhoudingen of is er iets anders aan de hand?

Uit een onderzoek van LinkedIn blijkt dat 66% van de Nederlandse ouders goed begrijpt wat hun kinderen doen. In Frankrijk is dit percentage veel lager: 29%.
45% van de Nederlandse ouders willen graag meer weten van het werk van hun kinderen. 30% van de ouders denkt dat ze nuttig kunnen zijn voor de loopbaan van hun zoon of dochter als zij beter begrijpen wat zijn of haar werk precies inhoudt.

Ouders onderdeel professioneel netwerk
En dat is precies hoe LinkedIn ouders graag ziet; als loopbaancoaches. Volgens de netwerksite worden "ouders vaak over het hoofd gezien als waardevol onderdeel van het professionele netwerk en nuttige bron van loopbaanadvies". Terwijl ouders "vaak al veel professionele uitdagingen hebben overwonnen en belangrijke lessen hebben geleerd tijdens hun carrière".

Bring In Your Parents Day
Met de ‘Bring In Your Parents Day’ wil LinkedIn bereiken dat ouders een dagje meelopen op het werk van hun kinderen, zodat ze beter begrijpen waar hun zoon of dochter zo druk mee is.
Met een website en een communicatiecampagne stimuleert LinkedIn dat bedrijven op donderdag 7 november hun deuren openen voor de ouders van hun werknemers.

"Wist je dat werknemers die steun van hun familie krijgen over het algemeen gelukkiger zijn?", vraagt LinkedIn aan werkgevers op dee actiesite. "Bovendien zijn gelukkige mensen doorgaans zeer productieve en loyale werknemers. De ‘LinkedIn Bring In Your Parents Day’ biedt je de mogelijkheid om je bedrijf te positioneren als een organisatie die om zijn werknemers geeft en hen graag helpt om hun carrièremogelijkheden te vergroten."

Top 10 minst begrepen banen
Als het aan LinkedIn ligt, wordt de ‘Bring In Your Parents Day’ een jaarlijkse traditie. Dit jaar wordt de dag voor het eerst gehouden in Nederland en dertien andere landen.

Natuurlijk zijn er steeds meer beroepen die voor buitenstaanders moeilijk te doorgronden zijn. LinkedIn heeft hiervoor zelfs een top 10 van minst begrepen banen samengesteld:
1. Actuaris (87%)
2. UI Designer (77%)
3. Sales executive (71%)
4. Social media manager (70%)
5. Data scientist (67%)
6. Socioloog (65%)
7. Radiomaker (57%)
8. Ingenieur (57%)
9. PR-manager (57%)
10. Investment banker (53%)

Maar zal een middagje meelopen voldoende zijn om te begrijpen wat zoon- of dochterlief uitvreet? En zullen de professionals die hun ouders meenemen in ruil hiervoor "waardevolle lessen en advies" krijgen, zoals LinkedIn het graag ziet?

Tegen Facebook?
Of zet LinkedIn via deze actie ouders slim in om studenten en jonge werknemers naar het netwerk te lokken?
Met de introductie van universiteitspagina's en de verlaging van de minimumleeftijd naar 16 jaar, wil LinkedIn ook aanstaande professionals al vroeg aan zich binden. Want de alom aanwezige concurrent Facebook combineert steeds nadrukkelijker vrije tijd en werk. Zo duurt het niet lang meer voordat een Facebook-profiel in een CV kan worden omgetoverd.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?